Kjedenytt

I sin årsberetning skriver Mack at Remas «bestevennstrategi» har «gitt et stort inntektsbortfall».

E24: Mack tapte nesten 9 millioner i fjor – skylder på Rema

Publisert Sist oppdatert

Macks Ølbryggeri har mistet betydelige inntekter som følge av Rema 1000s «bestevennstrategi». Selskapet har nå investert i nye vekststrategier for å kompensere for bortfallet.

Macks Ølbryggeri økte omsetningen fra 288 millioner kroner i 2017 til 311 millioner kroner i fjor. Likevel ble ikke bunnlinjen løftet tilsvarende, og resultatet endte med et underskudd på 8,9 millioner kroner. Siden 2010 har Mack til sammen tapt 61 millioner kroner før skatt, skriver E24.

Mack har de siste årene særlig slitt siden starten av 2017, da Rema 1000 igangsatte sin «bestevennstrategi». Mack ble ikke en såkalt «bestevenn» av Rema i 2017, men til slutt kom det en avtale på plass om at Mack skulle få være på Remas hyller i Nord-Norge i mars det året.

I sin årsberetning skriver Mack at Remas nye strategi har «gitt et stort inntektsbortfall».

«Mack har de siste to årene intensivert arbeidet med nye vekstrategier for å kompensere Rema-bortfallet. Økt innovasjon, distribusjon og systematisk salgs- og markedsarbeid nasjonalt har gitt betydelig volumvekst og skapt et godt grunnlag for videre vekst i årene fremover både innen dagligvare og uteliv», heter det i årsberetningen.

Powered by Labrador CMS