Nyheter

Foto: Matmerk

Eksplosjon i salg av lokalprodusert ost

Norsk lokalprodusert ost har hatt en eksplosjon i salg de siste fem-ti årene, med en omsetning på 170 millioner i dagligvarekjeden i 2018. Lokal ost er en viktig bidragsyter i lokalmatsatsingen og for Matnasjonen Norge.

Publisert Sist oppdatert
Tall fra Ipsos Spisefakta viser at to av ti nordmenn spiser lokalprodusert ost hver måned.

Økning i salg av ost henger blant annet sammen med god utvikling innen lokal mat og drikke, samt økt mangfold. Oste-VM 2019 ble nylig arrangert i Bergamo, Italia, og ny rekord ble satt med 3804 oster bedømt. Norge tok hjem 24 medaljer, hvorav tre såkalte Super-Gold til henholdsvis Gangstad for Nidelven, Lega for Stavsfjell og Tine for Norvegia 5 år.

– Norge har blitt en oste-nasjon i verdensklasse, og en rekke norske oster har blitt kåret til verdens beste. Regjeringens visjon for Norge som en matnasjon har blitt en felles ramme for næringsutvikling og verdiskapning. 48 oster har fått Spesialitet-betegnelse som betyr at de er produsert i Norge og laget av lokale og norske råvarer. Dette mangfoldet er med på å bidra til å bygge Matnasjonen Norge, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

Landbruksdirektoratets markedsrapport for 2018 viser at melkeanvendelsen til produksjon av modnet ost til dagligvaremarkedet gikk opp med 4,2 prosent fra 2017 til 2018. Statistikken gir en god indikasjon på utviklingen av ostenæringen i Norge.

Powered by Labrador CMS