Nyheter

Foto: Heiko Junge, NTB scanpix

Energidrikker selger som aldri før

Været bremset øl-, sider-, brus- og vannsalget i mai, mens energidrikker selger som aldri før. Det viser ferske tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Publisert Sist oppdatert

– Vi driver i en bransje som er sensitiv for vær og vind. Det bærer mai-tallene preg av. Mai i år var ingen sommermåned, i motsetning til i fjor, da måneden innledet flere måneder med tropevarme. Tallene for 2019 er så langt svært gode, men det må bli en knallsommer hvis vi skal matche fjoråret, skriver håndlanger Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen i en e-post til medlemmer og samarbeidspartnere.

Energidrikk selger som aldri før og har en vekst på nesten 37 prosent, og så langt i år en vekst på litt over 43 prosent. Sukkerfrie energidrikker har hatt en vekst på hele 251,7 prosent i mai, og utgjør nå 18,9 prosent av salget.

Foreningen mangler tall fra fire bryggerier. Øl har en nedgang på 5,8 prosent, men likevel er ølsalget opp 3,2 prosent i forhold til samme tid i fjor.

– Samlet sett er salget så langt i år all time high. Mai-salget er det fjerde beste som er registrert, men det skal en ny tropesommer til for å matche salget i fjor sommer, skriver Nome videre i e-posten.

Importen har økt med 12,8 prosent, mens norskbrygget øl i mai har hatt en tilbakegang på 9,3 prosent. Fallet for norskbrygget øl så langt i år er likevel bare på minus 0,1 prosent.

Sider har en nedgang på 12,3 prosent, men det er likevel det nest beste mail-salget noensinne, bare slått av fjoråret. Hittil i år har sider en vekst på 3,3 prosent.

Så langt i år har brus en vekst på 3,5 prosent, men det skyldes delvis ettervirkningen av avgiftsøkningen 1. januar 2018. Brus falt med 10,7 prosent i mai, sukkerholdig brus falt med 19,9 og sukkerfri falt med 3,6 prosent.

Vann har en nedgang på 7,1 prosent, men så langt i år har vannsalget en vekst på 2,7 prosent. Mai-salget er også her det nest beste som noen gang er registeret, bare slått av fjoråret.

Powered by Labrador CMS