Nyheter

– Kundene har kåret Extra til lavpriskrigens store vinner. Det er helt fantastisk. Vi ringer i den store bjella! jubler kjedesjef Christian Hoel i Extra.

Extra er klar vekstvinner

Publisert Sist oppdatert

Extra er bransjens vekstvinner etter årets tre første måneder, ifølge ferske Nielsen-tall. Det er en posisjon kjedesjef Christian Hoel akter å beholde året ut.

I årets første kvartal har Extra spist mer markedsandeler enn samtlige av sine konkurrenter, og går 1,2 prosentpoeng frem sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det gir oss en markedsandel på 14,1 prosent, og det er vi veldig godt fornøyde med, sier Christian Hoel til Dagligvarehandelen.

«The double»

Men for Extra stopper ikke de gode nyhetene der. Så langt i år har også veksten i eksisterende butikker vært sterk.

– Med en økning på 3,5 prosent er vi trolig vekstvinnere for sammenlignbare butikker også, sier Hoel, som nå leker med tanken om å ta «The double» i 2019.

– Ja, ambisjonen er å bli vekstvinner både totalt og for sammenlignbare butikker. Målet er en markedsandel på 15 prosent ved utløpet av 2019, sier Extra-sjefen.

– Kiwi var vekstvinner for sammenlignbare butikker i fjor?

– Ja, og all ære til dem for det. Men i år er det vår tur.

Har mer å gå på

– Hvordan skal dere klare å vokse videre?

– Vi skal ta ut potensialet i enda større grad enn i dag, både sortiments-, konsept- og markedsføringsmessig. Dessuten skal vi jobbe hardt med å styrke posisjonen vår på prisoppfattelse, og vi skal bygge videre på en allerede sterk vinnerkultur, fastslår Hoel.

Extra er landets mest hurtigvoksende kjede, mye takket være et jevnt tilsig av butikker fra andre Coop-kjeder. Men det er ikke hele bildet; det etableres nemlig stadig flere helt nye butikker. Medregnet åpningen av Extra Sørlandssenteret i morgen, torsdag, har fire nyetableringer funnet sted i løpet av én uke.

– Og den utviklingen vil bare fortsette, forsikrer Christian Hoel

Powered by Labrador CMS