Nyheter

Fra dagens prisutdeling, fra venstre: Ellinor Marita Jåma leder Norske Reindriftsamers Landsforbunds (NRL), Ivar Smuk Rollstad, Finnmarkrein, Johan Mathis Buljo, Finnmark Rein, statssekretær Widar Skogan og Johan Anders Lifjell, markedsutvaldet for reinkjøtt.Foto: Landbruks- og matdepartementet

Finnmark Rein er Årets reinkjøttformidler 2018

Publisert Sist oppdatert

På torsdag tildelte statssekretær Widar Skogan Finnmark Rein prisen som Årets reinkjøttformidler 2018. Prisen symboliserer bedriftens bidrag til å styrke reindriften og reinkjøttets omdømme.

– Jeg vil gratulere Finnmark Rein som årets reinkjøttformidler 2018. De er innovative og dyktige på produktutvikling. Gjennom sitt arbeid har de bidratt til å utvikle reinkjøttnæringen. Det gir verdiskaping i næringa og ringvirkninger, lokalt, regionalt og nasjonalt, sa statssekretær Widar Skogan i Landbruks- og matdepartementet da han delte ut prisen på bransjetreff for reinkjøttnæringen i Tromsø.

Finnmark Rein har som mål å bruke hele dyret i produktutviklingen, og forteller historien bak reinkjøttet, heter det i en pressemelding. Finnmark Rein har bidratt til å bedre kvaliteten på reinkjøttet og pris til reineier. De har bidratt til å vise vei for andre bedrifter på flere områder.

– Jeg håper at prisen motiverer til videre innsats for næringa, sier Skogan.

Juryen har vektlagt bedriftens evne og innsats knyttet til å få fram historien bak kjøttet ved også å framheve de kvinner og menn, heltene på vidda, som er uløselig forbundet med assosiasjonene knyttet til måltidet basert på norsk reinsdyrkjøtt. Bedriften har hatt en kommunikasjonsstrategi og jobbet aktivt i ulike media for å få fram de positive sidene ved reinkjøttet og reindriften. Like viktig som å få fram den tradisjonelle reindriften, har man i sin kommunikasjon prioritert å løfte opp og fram unge framtidsrettede næringsutøvere som har som mål å produsere reinkjøtt av høy kvalitet.

Viktigheten av kvalitet i alle ledd i hele verdikjeden fra vidde til bord står sentralt. Særlig trekker juryen fram at bedriften er innovative på design og ser betydningen av at smak og kvalitet. Juryen trekker også fram at årets reinkjøttformidler er en synlig reindriftsambassadør. Bedriften bidrar til diskusjon og debatt omkring bruken av norsk reinsdyrkjøtt.

Markedsutvalget for reinkjøtt har opprettet prisen Årets reinkjøttformidler. Formålet med prisen er å løfte frem og gi anerkjennelse til enkeltpersoner, institusjoner eller bedrifter som gjennom aktiv og gjentatt formidling har bidratt til å styrke reinkjøttets positive omdømme.

Powered by Labrador CMS