Nyheter

Generalsekretær Jon Peder Egenæs i Amnesty International Norge mener folk har blitt mer bevisste på hvordan varer produseres. Foto: Ole Berg-Rusten, NTB scanpix

Flere av kundene dine boikotter varer

Nordmenn lar være å kjøpe produkter som er laget under dårlige arbeidsvilkår, har en produksjon som ødelegger miljøet eller strider mot menneskerettene.

Publisert Sist oppdatert

Mens det for tre år siden var 40 prosent av befolkningen som boikottet enkelte varemerker, er det nå 56 prosent som gjør det samme, skriver Dagsavisen.

Tallene er hentet fra en spørreundersøkelse med 1.003 deltakere fra 18 år og oppover. Den er utført av Forbruksforskningsinstituttet SIFO på oppdrag fra Amnesty International Norge.

– Jeg lar være å kjøpe visse tomatbokser på grunn av slavearbeid i Italia, forteller generalsekretær John Peder Egenæs.

De fleste boikotter varer på grunn av brudd på menneskerettigheter. Andre grunner er internasjonale konflikter, dårlige arbeidsvilkår og saker som gjelder klima og miljø.

– Det at så mange flere boikotter enn før, tyder på at bevisstheten og kunnskapen om måten varer produseres på, er økende, sier Egenæs.

Tross i at over halvparten av oss boikotter visse varer, tror så mange som 65 prosent at samfunnsutviklingen ikke blir påvirket av denne type kjøpenekt.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS