Nyheter

7 Fjell Bryggeri i Bergen har sett seg lei på alkoholloven og lanserer egen protest-øl. Foto: 7F

Forbanna på politikerne: Lanserte protest-øl

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en slags stille protest mot det en samlet norsk bransje opplever som urimelige utslag av alkoholloven, sier daglig leder Jens Eikeset i 7 Fjell Bryggeri i Bergen.

Alkoholloven er streng i Norge. I motsetning til mange naboland er det forbudt å reklamere for alkoholholdig drikk eller informere om produktene, utenom veldig nøktern informasjon på egne nettsider.

– Da alkoholloven fra 1975 ble revidert i 2015, ble det tatt høyde for internett, men sosiale mediers betydning som informasjonskanal ble oversett. Dermed sitter vi i dag med et lovverk som blokkerer for at bransjen vår kan benytte sosiale medier til nøktern og saklig informasjon, forteller Eikeset.

– La meg med en gang legge til at vi støtter forbudet mot alkoholreklame hundre prosent. Det er ikke det dette dreier seg om. Problemstillingen er at utenlandske bryggerier har et urimelig informasjonsfortrinn slik det er i dag, og at lovverket dermed både er konkurransevridende og informasjonsblokkerende.

På grunn av alkoholinnholdet vil Overformynderi kun være til salgs gjennom Vinmonopolet. Bergensbryggeriet har tappet 2400 bokser med ølet, som går ut i kartonger a 24 bokser til de hundre største polene i landet. Ølet kommer i et begrenset opplag.

– Dette er et øl som er pakket helt i tråd med påbudene som tobakksprodusentene er underlagt. Vi smelt på en stor og godt synlig advarsel om at inntak av håndverksøl kan medføre overdreven tiltro til egne ferdigheter, sier Eikeset.

Med Overformynderi ønsker Eikset å utfordre politikerstanden på en lun og humoristisk måte. Eikeset ser to mulige løsninger på dagens problem.

– Enten kan staten gå inn og blokkere og sensurere innhold i sosiale medier som er publisert fra utlandet, etter modell av de store og sterke diktaturene der ute. Eller så kan de finne fram den juridiske skiftenøkkelen og finjustere litt på lovverket slik at verden blir noenlunde lik for alle. Det bør være opplagt hvilken modell som er å foretrekke, sier han.

– Enhver lov bør måles opp mot om den virker etter hensikten. Når det gjelder den reviderte alkoholloven, er en av hensiktene at den skal skjerme folk mot å eksponeres for uønsket kommersielt innhold. Dette er for så vidt en helt grei intensjon, men problemet er at den ikke virker. Slik situasjonen er i dag blokkerer lovverket effektivt for norsk innhold, mens det utenlandske glir enkelt og elegant forbi alle de norske stengslene. Dermed har loven i stedet blitt sterkt konkurransevridende, sier Eikeset.

Han kan ikke skjønne at Regjeringen eller flertallet av de norske Stortingspolitikerne kan leve med dette.

Powered by Labrador CMS