Nyheter

Foto: Morten Hjertø, Olav Thon Gruppen

Godt år for Olav Thon Gruppen

2018 var et godt år for Olav Thon Gruppen. Resultatet før skatter ble 4,9 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

2,1 milliarder av konsernets resultat kommer fra verdiøkning på eiendomsporteføljen og fastrenteavtaler. Resultatet før verdiendringer og skatter ble 2,8 milliarder kroner, en økning på 5 prosent sammenlignet med 2017.

– Vi er godt fornøyd med utviklingen i 2018, og tallene viser at Olav Thon Gruppen leverer solide resultater selv med en noe svakere markedssituasjon for konsernets kjøpesentre, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

– Resultatveksten fremkommer både som følge av ferdigstilte eiendomsprosjekter, økte leieinntekter, resultatfremgang i Thon Hotels og lavere finanskostnader.

I 2018 ferdigstilte Olav Thon Gruppen tre boligeiendommer med totalt 230 boliger. Leieinntektene fra konsernets bolig- og næringseiendommer utgjorde over 1,2 milliarder kroner. Markedsutviklingen for sentrale kontoreiendommer i Oslo-området var positiv med fallende ledighet og stigende leiepriser.

Ved årsskiftet eide Olav Thon Gruppen 78 kjøpesentre i Norge og Sverige, og forvaltet 21 sentre for andre eiere. I Norge økte butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen 1,5 prosent til 64,5 milliarder kroner, mens økningen i Sverige var 3,4 prosent med 14 milliarder svenske kroner.

Kjøpesentrene ble videreutviklet i 2018 for å møte konkurransen fra netthandel og nye forbrukertrender.

– Vi ønsker å styrke kjøpesentrenes posisjon som sentrale møteplasser for opplevelser og handel ved å utvide sentrene med nye og spennende butikker, kinosentre og serveringssteder, sier Sperre.

Thon Hotels har 11.870 rom fordelt på 80 hoteller i Norge og utlandet. Med høyere rompris og beleggsprosent i både Norge og Belgia oppnådde Thon Hotels også i 2018 en resultatfremgang.

Powered by Labrador CMS