Nyheter

Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix

Hagen mener butikkvekst presser matprisen opp

Publisert Sist oppdatert

It-selskapet Geodata har laget en oversikt for Dagens Næringsliv som viser at det i over halvparten av landets kommuner er færre enn 1000 innbyggere per dagligvarebutikk. Butikktettheten er størst i utkantkommuner, mens det er flest bosatte per butikk rundt de store byene. Norske dagligvarebutikker har 1400 kunder i snitt.

Selv om dagligvareomsetningen er fallende, åpner kjedene stadig nye butikker. Ifølge analyseselskapet Nielsen er Norge helt i toppen i Europa over antall dagligvarebutikker, med mer enn fire ganger så mange som Storbritannia, og dobbelt så mange som Sverige, målt per innbygger.

– Vi ser en overetablering av dagligvarebutikker. Det er særlig ekstremt i Norge, sier Stein Erik Hagen (bildet), hovedaksjonær og styreleder i Orkla, til avisen.

Ifølge Geodata er det nå 3767 dagligvarebutikker i Norge. Tidligere i år skrev DN at Rema, Kiwi og Extra planlegger å åpne til sammen 113 nye butikker i år.

– Dette presser prisen på matvarer opp. Jeg tror det etter hvert vil komme en reduksjon i antall kvadratmeter blant dagligvarekjedene, sier Hagen.

Powered by Labrador CMS