Kommentar

Håkon Mageli er konserndirektør kommunikasjon og corporate affairs i Orkla. Han skriver næringspolitiske kommentarer på denne plass. Foto: Natalia Sova, Dreamstime.com

Hva mener forbrukerne?

Vi har sammen med Ipsos tatt pulsen på forbrukernes holdninger til bærekraft, plantebasert kosthold og plast.

Publisert Sist oppdatert

Bærekraft er høyt på agendaen vår i Orkla og vi ønsker å gå i front. Det er både et ansvar vi har og en kommersiell forutsetning for å lykkes. Vi tror ikke det er mulig å være et ledende selskap uten å ha et bevisst forhold til de globale bærekraftutfordringene.

Men problemstillingene er komplekse, og som selskap har vi ikke svar på alt. I enkelte tilfeller kan bærekraftstiltakene til og med være gjensidig motstridende. Og når man står fast, gjorde vi det man gjerne gjør i slike situasjoner; vi ringte en venn – i dette tilfellet 7.000 forbrukere i Norden og Baltikum.

Vårt viktigste funn fra undersøkelsen er at forbrukerne synes det er vanskelig å ta bærekraftige valg. I Norge mener så mange som 7 av 10 at det er vanskelig å vite om et produkt er bærekraftig. Flertallet tror også at mindre produsenter er mer klimavennlige enn store, internasjonale selskaper.

Resultatene viser at vi i Norge er langt mer interesserte i informasjon om resirkulering, næringsinnhold og klimapåvirkning på produktemballasjen, enn hva våre naboer i Sverige og Danmark er. Norske forbrukere skiller seg også klart fra de andre landene når det gjelder resirkulering av avfall hjemme. Hele 74 prosent synes dette er viktig, og 45 prosent svarer at de er villige til å betale mer for biologisk nedbrytbar plast. Samtidig synes 69 prosent det er vanskelig å vite om emballasjen kan resirkuleres eller ikke.

Her i landet er vi mindre opptatt av å kjøpe økologisk mat, og det er færre som oppgir å være vegetarianere. Norske forbrukere har i liten grad redusert kjøttforbruket på bakgrunn av klimaet.

Undersøkelsen viser at vi helt klart har en viktig jobb med å gjøre det enklere for folk å ta bevisste valg. Vi skal tilby bærekraftige produkter, bidra med god informasjon og vise at vi er et selskap som tar bærekraft på alvor gjennom ambisiøse og forpliktende mål.

Som selskap jobber vi parallelt med flere initiativer som skal gjøre det enklere for forbrukerne å ta bærekraftige valg. Vi ser blant annet på nye emballasjeinnovasjoner basert på resirkulerte eller fornybare materialer. Og vi er opptatt av å designe emballasjen, så den er enkel å gjenvinne.

Et annet viktig område for oss er plantebaserte matvarer. Med Anamma og Naturli’ satser vi sterkt i en lang rekke land, og vi ønsker å spille en ledende rolle på dette området i Europa. Selv om et plantebasert kosthold er bra både for kloden og folkehelsa, er det ikke en selvfølge at folk ønsker å spise det. Det må rett og slett smake godt og være enkelt å velge!

Vår tids største dilemma er å håndtere ressursknapphet og klimaendringer, og samtidig gi mennesker verden over høyere livskvalitet. Det er en monumental utfordring, som går på tvers av landegrenser og generasjoner. Men bak enhver utfordring ligger det muligheter – muligheter vi har til hensikt å gripe.

Powered by Labrador CMS