Butikktesten

God start: I frukt- og grønt-avdelingen er alle eksponeringer velfylte og ryddige.

Hyggelig på Helsfyr

På Kiwi Etterstad er de flinke til å ta inn leverandøreksponeringer. Men husk å lassere dem ved relevante produkter, minner butikktesterne i Spirit Gruppen om. De hadde ellers en hyggelig handel.

Publisert Sist oppdatert

Besøkt: fredag 1. november kl. 14.00

Fasade/inngang/kasse: 4 av 5

Sortiment/varepresentasjon og butikken som medium: 4 av 5

Hygiene: 4 av 5

Personell: 4 av 5

Totalt: 16 poeng

Kiwi Etterstad ligger på Helsfyr, rett ved T-banestasjonen. Dette er et travelt område med mange bedrifter, noen leiligheter og skoler i området rundt. Det er noen få oppmerkede parkeringsplasser i forbindelse med butikken, i tillegg til at det er svært god kollektivforbindelse i umiddelbar nærhet. Her tror vi mange kommer i forbindelse med skole/jobblunsj, samt handling på vei fra jobb.

Fasade/inngang

Selve fasaden er lett å få øye på, med god merking av profil og åpningstider, og det er satt ut gatebukker utenfor med «Vi gir oss aldri på pris». På en vegg ut mot hovedveien er det hengt opp et stort banner med teksten «Sunn, kjapp og billig hverdagsmat».

Videre innenfor hoveddøren finner vi et torg med blomster og planter, men her mangler det priskommunikasjon. I stabelen med vedkubber ligger prisplakaten flatt oppå en av vedsekkene. Videre legger vi merke til at det er pyntet til halloween flere steder ved inngangspartiet, noe som oppleves positivt. I tillegg møtes vi av velfylte binger med knekkebrød og müslibarer. Disse er priset.

Sortiment/varepresentasjon

Butikken har et middels stort lokale med god plass mellom reolene. Her er det lett å orientere seg. Vi opplever bredden i varesortimentet som forventet i en Kiwi-butikk. Vi opplever varepresentasjonen som bra, men sammensetninger av varer på ekstra plass passer ikke alltid like godt sammen.

Da vi vil tro at en stor kundegruppe er unge mennesker, skoleungdom, samt folk som jobber i området – typiske mat på farten-kunder. Så er det strategisk lurt å sette denne typen produkter i begynnelsen av handlerunden, noe butikken har løst på en god måte. Noen få steder finner vi enkelte hull i sortimentet, og det samme gjelder prismerking som noen steder manglet.

Butikken som medium

En flott frukt- og grøntavdeling med et godt vareutvalg er det første som møter oss. Vi opplever alle eksponeringer som velfylte og ryddige, og avdelingen gir en fin start på handlerunden. Her finner vi alle typer meloner – både hele og oppkuttede – urter og en rekke ulike bær og nøtter. I tillegg er det en rekke mat på farten-produkter i området. I to kjøleskap finner man alt man kan tenke seg av denne typen mat, og en hel vegg er satt av til mineralvann. Veldig fint å ha dette helt i starten av handlerunden for de som kun skal inn og ut på et blunk.

Det kryr av ulike leverandøreksponeringer på gulv. Vi gir butikken ros for å plassere disse vendt mot kundestrømmen og utnytte tomme vegger, hjørner og søyler, men savner enkelte steder at plasseringen er i tilhørende avdelinger eller står sammen med komplementære produkter. Når maisen står sammen med kanelgifflar, blir eksponeringene noe malplassert. Det samme gjelder d-pakken med Define sjampo som er plassert over frysedisken med is. Her manglet det også pris. Ananasbiter står i en prepakk ved en søyle i avdelingen med vaskeprodukter, noe som også var en uheldig plassering, men på andre siden av søylen er det plassert en prepakk med Jif-spray, noe som passer glimrende med vaskeproduktene. Alle priser er på plass.

Endeeksponeringene i butikken er gjennomført i ulik grad. Den ene eksponeringen med pepperkaker fremstår lav og noe lite innbydende, mens pepperkake- og julebaksteksponeringen på en annen ende like ved er vanvittig godt gjennomført. Den er velfylt, stor, ryddig, gir julefølelse og trigger impulssalg. Her er alle priser på plass. Enden med Evergood kaffe er også stor, ryddig og godt gjennomført. Veldig bra. Enden med baconsnacks fra Eldorado er godt synlig og pent stablet – og mønsteret med baconsnacks på d-pakken gjør at eksponeringen er godt synlig.

Butikken er pyntet til halloween, og som nevnt tidligere er dette noe av det første vi får øye på. Det har vært en konkurranse i regi av butikken der vinnerne nå er kåret. De er skrevet opp på en plakat og hengt opp ved eksponeringen. Veldig morsomt når butikkene lager aktiviteter for kundene sine, i tillegg til at halloween-dekoren er godt gjennomført.

På hyllene over kjølerne med kjøtt og fisk er det pent stablet Lasagne og Strandaskinke. Dette oppleves dekorativt og er en fin mersalgsløsning.

Kampanjekjølerne oppleves velfylte og varene ligger pent stablet nede i kjølerne. Vi opplever at prisene er på plass.

Hygiene

Butikken oppleves som lys og ren – både på gulv, i kjølere og kjøledører. Det er en god takhøyde. Vi opplever dog noe tomemballasje og esker på gulv enkelte steder i butikken.

Personell

Det er en rekke medarbeidere på gulv. Flere fyller på varer. Man merker at medarbeiderne er i godt humør, men vi opplever ikke nødvendigvis å bli sett. Dette har vi full forståelse for, da vi kom samtidig som mange skoleungdommer, og det derfor var mange kunder i butikken. I kassen ble vi møtt av en svært hyggelig ekspeditør, og ble ønsket en god dag videre. Vi sitter igjen med et godt inntrykk.

Kasse/utgangsparti

Kassaområdet oppleves som fint, men nokså lite. Her finner man både betjente og selvbetjente kasser. Det er en rekke impulseksponeringer i området med tyggis, godteri, is og sjokolade.

Vi blir raskt ekspedert av en hyggelig og blid mann, og slipper derfor å vente lenge.

Konklusjon:

  • Dette er en hyggelig butikk å være kunde i, hvor man finner det man trenger til lunsj, hverdag og helg.

  • Vi liker at de er flinke til å ta inn leverandøreksponeringer, slik at man møter flotte og relevante eksponeringer underveis i handlerunden. Men her er det viktig å tenke på at de må plasseres med relevante produkter.

  • Vi sitter igjen med et godt inntrykk- og en hyggelig handlerunde.

Powered by Labrador CMS