Nyheter

Julehandelen økte med 3 prosent

Publisert Sist oppdatert

Omsetningen i julehandelen tok seg kraftig opp den siste uken før jul. I uke 51 økte omsetningen med 28,7 prosent fra uken før, heter det i en pressemelding fra Virke.

Dette viser tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks, som er basert på tall fra 190 kjøpesentre landet rundt. Også i uke 52 (inkludert nyttårsaften) hadde kjøpesentrene gode tall med en økning på 9,2 prosent sammenlignet med fjoråret.

Butikkhandelen økte med til sammen 9,4 prosent de to siste ukene, noe som i stor grad skyldes en ekstra handledag i forhold til i 2017. Mat og drikke fikk et oppsving på 8,6 prosent. Tilbud av tjenester og servering hadde en omsetningsøkning på 14 prosent.

Samtidig med at omsetningen i kjøpesentrene har noe svakere vekst i desember enn antatt, melder Posten om «all-time high» for pakker i Post i butikk.

– Tallene fra Posten tyder på at stadig flere handler julegavene på nett. Vi vet at veksten i denne kanalen vokser i rakettfart, og at det er mye som tyder på at mange gjorde julehandelen hjemmefra, konkluderer Bror Stende, direktør for Virke faghandel.

Black Friday og hele uke 47 anses nå som starten på julehandelen. Med kickstarten i november og med den gode avslutningen på desember, fikk vi en økning i «julehandelen» på tre prosent sammenlignet med 2017.

Powered by Labrador CMS