Kommentar

Nytenkende: Gjennom den mobile betalingsløsningen Coopay og Norges første ubemannede døgnåpne dagligvarebutikk har vi nok en gang vist at vi lytter til kundene, er offensive og nytenkende, skriver direktør for kommunikasjon og samfunns­kontakt i Coop Norge.

Kan vi digitalisere oss til et godt omdømme?

Coop gikk nylig helt til topps i Ipsos sin årlige omdømme­måling. 82 prosent av de som ble spurt i undersøkelsen svarte at de har et godt eller meget godt totalinntrykk av oss.

Publisert Sist oppdatert

Vi er ydmyke og veldig stolt av å toppe denne kåringen for andre året på rad og vil takke våre ansatte, våre 1,7 millioner medeiere og våre samarbeidspartnere på leverandørsiden som bidrar til å gjøre oss gode. Ja kanskje også våre konkurrenter som gjør at vi alltid etterstreber utvikling og fremgang.

Å ligge øverst i en slik kåring for en aktør i en bransje som har vært gjenstand for mye kritikk er bra for hele bransjen, og en enorm tillitserklæring for Coop. Vi skal fortsette å jobbe hardt for å beholde den posisjonen og bidra til at bransjen vår fremstår slik vi kanskje fortjener å fremstå.

Coop driver i en bransje preget av sterk konkurranse og jobber hver dag for å møte kundenes behov. Det å være fremoverlent og møte kravene fra stadig mer digitale forbrukere er essensielt for å vinne konkurransen, og vi har derfor sterkt fokus på bærekraftig utvikling og innovasjon. Gjennom den mobile betalingsløsningen Coopay og Norges første ubemannede døgnåpne dagligvarebutikk, har vi nok en gang vist at vi lytter til kundene, er offensive og nytenkende.

Som jeg har vært inne på i denne spalten før, har vi i Coop en kultur som legger til rette for og heier på innovasjon og nye ideer. Dette ble også understreket da vår konsernssjef, Geir Inge Stokke, nylig mottok prisen for «Årets digitaliseringsleder» av konsulenthuset Atea. Prisen deles ut årlig til en leder som tilrettelegger for nye måter å jobbe på digitalt, og som inspirerer medarbeiderne til å se muligheter i ny teknologi. Den teknologiske utviklingen i Coop begynner og slutter i butikk. Der hvor våre kunder, medeiere og ansatte møtes, enten det er i kassen eller mellom hyllene.

Det handler om å se enkeltkunden, og hennes eller hans behov og ønsker – nå og i fremtiden. Selvbetjente kasser gjør det enklere å betale for det ene brødet du skulle ha og bidrar til rask og effektiv handel, ubetjente butikker kan øke muligheten til å holde liv i nærbutikker hvor det ellers er utfordrende å drive lønnsomt, mens Coopay gjør det mulig å betale for seg, selv om lommeboken ligger hjemme. På denne måten kommer teknologien direkte til nytte i folks hverdag.

Dette blir det godt omdømme av.

Powered by Labrador CMS