Nyheter

Foto: Tore Meek / NTB scanpix Modellklarert til redaksjonell bruk

Kiwi kutter prisen på fisk tilsvarende momsen

Publisert Sist oppdatert

Mandag senket Kiwi prisene på all fersk og frossen fisk tilsvarende momsen i en periode på seks uker, skriver Kiwi på sin nettside. Kiwi ønsker å vise politikerne hvilken effekt pris har for at folk skal spise mer fisk.

Målet til Kiwi er å oppnå like stor vekst i fiskekonsumet på disse ukene, som myndighetene jobber for i en femårsperiode.

– Vi i Kiwi mener det er på tide å gjøre noen grep for en litt sunnere livsstil, og vi tror mange av våre kunder tenker som oss. Faktisk ønsker seks av ti av oss å spise mer fisk dette året. Det vil vi i Kiwi gjerne hjelpe dere med, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Positivt med priskonkurranse

Fiskeriminister Harald Nesvik (Frp) er svært begeistret over priskuttet til Kiwi.

– Det er svært positivt med priskonkurranse. Det gir økt omsetning av den fantastiske sjømaten vi har i Norge. Det er sunne produkter vi bør spise mer av. All konkurranse er sunt og jeg håper andre kommer etter og markedsfører enda mer fisk i butikkene deres, sier Nesvik til Nettavisen.

Nordmenn er opptatt av helse og sunnhet, og vi spiser stadig sunnere. Hele åtte av ti mener sunnhet er viktig når vi skal planlegge og lage middag. Vi får i oss mindre salt, mindre sukker og mer frukt og grønt for hvert år som går. Pilene peker i riktig retning med ett unntak: Fisk.

Helsemyndighetene anbefaler oss å spise to-tre fiskemiddager i uken, men under halvparten av oss følger det rådet. Ferske tall viser at fiskekonsumet i Norge har falt med ti prosent det siste året. Myndighetene har satt seg mål om å øke forbruket av fisk med 20 prosent innen utgangen av 2021. Men utviklingen går feil vei.

Kiwi har spurt det norske folk om hva som skal til for å spise mer fisk. Hele 86 prosent mener det er viktigere å få ned prisen på sunne varer enn å sette opp prisen på de mindre sunne.

Ikke imponert

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop er imidlertid ikke imponert over Kiwi sitt priskutt på fisk.

– Det er veldig bra at Kiwi følger oss i å kutte prisen på fiskeprodukter, men dette momskuttet fremstår bare som pr-stunt. Kiwi skaper et bilde av at de er de eneste som gjør noe, og at dette er noe banebrytende. I virkeligheten slår de bare inn åpne dører. Å kalle dette et eksperiment er bare tull. Det krever ikke noe eksperiment for å vite at salget øker når prisen kuttes. Det er noe alle vet, og noe Extra viste allerede i august i fjor med sine priskutt, sier Kristiansen til Nettavisen.

Powered by Labrador CMS