Butikk i praksis

Butikkmedarbeider Victor Villemann Stange (til venstre) og kjøpmann Kent Windahl er veldig fornøyde med at Rema-butikken endelig har fått kontaktløs betaling, også kalt «tæpping».

Kontaktløs betaling hos Rema og Coop: – Det går mye raskere

Nå kan kundene «tæppe» med bankkortet, mobilen eller smartklokken for å betale for varene i alle Rema 1000-butikker. I Coop har kundene allerede kunnet tæppe i fem uker.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har i mange år sagt at det enkle ofte er det beste, så det er klart vi er fornøyde med å gjøre handleopplevelsen enda enklere for våre kunder ved å tilby kontaktløs betaling, sier kommunikasjonsrådgiver Torkel Fjørtoft i Rema 1000.

Alle Rema-butikkene

Kundene kan benytte tæpping, også kjent som kontaktløs betaling, for inntil 400 kroner uten å taste PIN-koden på bankkortet.

– I disse dager ruller vi ut kontaktløs betaling i alle våre butikker, slik at du straks kan tæppe kortet på Rema 1000 uansett hvor i Norge du bor. Det eneste Æ-kunder med debetkort må gjøre for å fortsatt få automatiske priskutt, er å legge inn kontonummer i appen, der vi tidligere har benyttet kortnummer, sier Fjørtoft.

Fjørtoft har inntrykk av at kundene bruker tæpping ute i butikkene, og at det funker.

Rema åpner i tillegg for betaling med telefon og smartklokke som støtter Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay eller Fitbit Pay.

– Et savn

Rema 1000 Fredensborgveien i Oslo var en av de første Rema-butikkene som fikk tæpping for et par uker siden. Den første uken tæppet godt over 35 prosent av kundene med kortet.

– Endelig har vi fått tæpping. Det har vært et savn. Vi ser at det er mange som har brukt tæpping. Nå vil jeg tro at snart 50 prosent av kundene som handler hos oss tæpper kortet, sier kjøpmann Kent Windahl.

Han mener de sparer verdifulle sekunder i kassen når kundene tæpper kortet, som kommer godt med når julehandelen er i gang.

– Det går mye raskere når kundene tæpper. Vi har mye småhandling her, og da er tæpping genialt. Det er veldig få vi må forklare hva tæpping er, og det ble jeg litt overrasket over. Jeg tror dette blir bra – det er et steg i riktig retning, sier kjøpmannen.

Kortere køer

I Coop har kundene allerede hatt muligheten til å tæppe en stund. Etter aktiveringen av kontaktløs betaling, merker Coop store forbedringer.

– Med én gang kunne vi se at det ble raskere køavvikling og at det gikk raskere i utsjekkspunktet. Det er både bra for kundene og butikkene. Jo mer sømløst det går, desto mer tid sparer kunden og mer frihet får våre ansatte til å utføre andre viktige oppgaver, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop.

– Jo mer sømløst det går, desto mer tid sparer kunden, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop, om responsen på kontaktløs betaling.

BankAxept har gjort en utregning som sier at en kunde sparer i snitt 9 sekunder på å tæppe med kort, fremfor å bruke chip og PIN-kode.

– For Coop handler det først og fremst om å gjøre handleturen for våre kunder, eierne våre, mest mulig effektiv og sømløs. At det fører til mindre køtid, er selvsagt positivt, sier Bjørseth.

20 prosent

– Vet dere hvor mange kunder som har tæppet i Coop siden oppstarten?

– Vi har ikke noen gode tall på bruken foreløpig, men på de butikkene vi har hatt oppe en stund, er andelen kontaktløs betaling på rundt 20 prosent, opplyser Bjørseth, som antar at andelen vil øke til et sted mellom 25-35 prosent om et års tid.

– Hvor går beløpsgrensen for betaling uten bruk av pin-kode?

– På BankAxept er grensen uten pin satt til 400 kroner, men det er også satt en begrensning fra bankene. Den er basert på totalomsetning på kortet og antall ganger man tæpper i en gitt periode. Det avgjør om pin slår inn, forklarer Kristian Bjørseth.

Powered by Labrador CMS