Kommentar

Bjørn Takle Friis er direktør for kommunikasjon og samfunns­kontakt i Coop Norge. Han ­skriver næringspolitiske kommentarer på denne plass.

Kultur for innovasjon

Skal dagligvarebransjen kunne tilby den beste handleopplevelsen også i fremtiden, er vi avhengig av en kultur som gir rom for å prøve og feile.

Publisert Sist oppdatert

I skrivende stund rulles Coopay ut til alle våre medlemmer og medeiere. Det betyr at alle som har en smarttelefon og et bankkort, kan legge kortdetaljene inn i Coop-app’en, og deretter bruke mobilen til å betale med. Internt er vi begeistret og stolte, og vi håper selvfølgelig at kundene og medeierne våre blir like fornøyde som vi er.

Hvem hadde for bare få år siden trodd at Coop var det selskapet som skulle gå i strupen på Apple og Google med en egen mobil betalingsløsning? Eller at vi skulle bli den dagligvareaktøren som var først ute i Norge med døgnåpen og helautomatisk butikk?

Coop har jobbet beinhardt de siste årene for å komme dit vi er nå. En av våre kjerneverdier er å være nytenkende, og det forplikter. Parallelt med den daglige konkurransen vi alle kjenner på i denne bransjen, har vi jobbet med oss selv for å skape en kultur som heier frem innovasjon, nytenkning og fremtidens digitale løsninger.

Det snakkes om distruptive forretningsmodeller – som på godt norsk betyr å ta for seg tradisjonelle bransjer og tenke helt nytt. Mange forbinder dette med små, uavhengige oppstartsselskaper, men vi ser fordelen av å skape en kultur for dette internt.
Det betyr at vi må legge til rette for å tenke utradisjonelt i hverdagen. Det handler om alt fra å sette sammen team på en ny måte, til å dele opp eller slå sammen arbeidsprosesser, eller ansette folk med kompetanse vi tidligere ikke har sett behov for. På denne måten får vi frem de beste ideene fra de beste hodene.

Dette gjelder ikke bare for dagligvarebransjen. Alle tradisjonsrike og historisk tunge selskaper og bransjer er avhengige av å tenke nytt og annerledes for å overleve nye forbruksmønstre og fremveksten av helt nye konkurrenter.

En kultur som gir rom for innovasjon, er ikke nødvendigvis avhengig av teknologiske nyvinninger, det kan også være enkle grep som gjør en forskjell enten internt eller for kundene. I Extra-butikkene fikk vi nylig plassert ut singelkurver. Dette er egne handlekurver for de som er åpne for å stifte nye bekjentskaper mellom butikkhyllene. Et lite morsomt grep for å skape trivsel, men også et grep som kan bidra til å øke kundegrunnlaget vårt i fremtiden.

Powered by Labrador CMS