Nyheter
Lavere trykk i bladhyllene
Norske papiraviser og magasiner sliter med fortsatt tilbakegang, mens nettutgavene til avisene blir mer populære, spesielt på mobil.
Det viser de ferske lesertallene fra undersøkelsen Forbruker & Media, som neppe kommer som noen overraskelse på kjøpmenn og bladansvarlige i butikker, kiosker og bensinstasjoner.
Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent for 2018/2019. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.
Illustrert Vitenskap er Norges mest leste magasin med 376.000 lesere per utgave. Deretter følger Hjemmet og Donald Duck, som har henholdsvis 362.000 og 322.000 lesere. A-magasinet er fortsatt Norges største avismagasin med 753.000 lesere, mens NAFs medlemsmagasin Motor har 663.000 lesere per utgave.
Hun viser også til at flere magasiner også har digitale produkter med positiv utvikling gjennom 2019.
Samtidig viser tallene at 83 prosent av Norges befolkning daglig bruker norske aviser enten på papir eller digitalt for å holde seg oppdatert. 67 prosent bruker daglig digitalt innhold, mens 39 prosent fortsatt får sine nyheter via papiraviser en gjennomsnittlig dag.
– Nordmenn vil ha norsk redaksjonelt innhold, og de vil ha det på mobilen. Lesertallene viser at den gode journalistikken som hver dag produseres i våre mediehus leses og brukes. Dette er gode tall, mener Øgrey.
Digitalt troner også VG på topp med 2,3 millioner daglige brukere, etterfulgt av Dagbladet (1,2 millioner), og NRK (1,1 millioner). TV 2 har også over 1 million brukere daglig.
Lesing av e-aviser (papiraviser i digitalt format som for eksempel en pdf-fil) øker med 8 prosent. Rundt 6 prosent leser slike aviser daglig.
– Nedgang i lesertall er en forventet utvikling som vi nå ser slår inn. Det er ikke bare de unge, men også de godt voksne brukerne som beveger seg til nye medieflater, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør/ansvarlig redaktør for målgruppen Voksen i Egmont Publishing .
I mars varslet Egmont Publishing en omorganisering av hele mediehuset med rokeringer i ledergruppen og ny organisering for å styrke satsingen på målgrupper og skape større gjennomføringskraft på nye inntektsstrømmer.
– Vårt fokus er målgrupper. Vi lager godt innhold til målgrupper der de er, enten vi møter våre brukere i podkast, på event, digitale flater eller print. Målgruppen 50+ er vår største målgruppe med flere enn 2 millioner lesere. De er oppvokst med kvalitetsinnhold, har et svært bredt spekter av interesser, og stor kjøpekraft. Disse skal vi fortsette å ta vare på med tilbud på nye flater,sier Lund-Andersen.