Nyheter

Lidl i Norden med Fairtrade-fremstøt

Publisert Sist oppdatert

Lidl i de nordiske landene gjør som Lidl i Tyskland og går for 100 prosent Fairtrade-merkede bananer.

– Ennå har ingen norske kjeder gjort det samme, men vi får håpe at de nå føler et enda sterkere press, sier kommunikasjonsansvarlig Helle Mjøs i Fairtrade Norge til Dagligvarehandelen.

I fjor høst kom nyheten om at det kun blir Fairtrade-bananer å få kjøpt hos Lidl i Tyskland fremover. Nå har «trenden» spredt seg til Lidl også i Sverige, Danmark og Finland. De har alle vedtatt å gå over til 100 prosent Fairtrade-merkede bananer.

Bananer solgt til Fairtrade-betingelser bidrar til forutsigbarhet, anstendige minimumsprisen og ressurser til miljøvennlig produksjon. I tillegg vil banankooperativene også få midler som kan investeres i bærekraftig produksjon og/eller velferdstiltak for bøndenes familier og i nærmiljøet.

Lidl er den første dagligvarekjeden i Sverige som nå går over til kun å selge Fairtrade-merkede og økologiske bananer. Ifølge en pressemelding skal omleggingen av banansortimentet være sluttført sommeren 2019.

– Vi vill støtta og bidra til rettferdig og bærekraftig handel. Gjennom att vi nå, sammen med våre nordiske kollegaer, begynner omleggingen til 100 prosent Fairtrade-merkede bananer håper vi å kunne bidra til å raskere utvikle lokalsamfunn og å styrke produsenter og arbeidere, sier Miriam Thunborg, bærekraftsansvarlig i Lidl Sverige i meldingen.

Powered by Labrador CMS