Kjedenytt

Foto: Kyrre Lien, SCANPIX

Matkjedene lover mer sau i butikkene etter NRK-avsløring

Som NRK fortalte sist uke ligger tonnevis av norsk sau stuet bort på fryselagere fordi etterspørselen er lav. Matkjedene innrømmet at de har vært for dårlige til å få folk til å velge sauekjøtt.

Publisert Sist oppdatert

– Det har dessverre vært lav etterspørsel etter sau hos våre kunder, og vi har ikke vært flinke nok til å tilby det, sier Trond Morten Helgesen i Rema 1000 til NRK.

Ifølge NRK har Rema utvidet salgssesongen for enkelte varer av sau. De planlegger også å ta inn nye produkter.

Bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop sier butikkene deres har sauekjøtt i hyllene hele året. Om etterspørselen øker vil det også komme mer sau i butikken. Coop har klart å øke salget av fryst fårikålkjøtt med 36 prosent så langt i år, skriver NRK.

Norgesgruppen sier til kanalen at de også ønsker å selge sau, men hevder de sliter med salget.

Nortura har de siste årene jobbet aktivt med å redusere overskuddet av sau og lam, skriver de på sine nettsider.

– Vi har blant annet satt ned våre priser på lam og sau, som er det virkemiddelet vi har til rådighet for å stimulere etterspørsel. Vi har oppfordret produsentene til å produsere færre lam, slakte lettere lam og nok lam tidlig i sesong når etterspørselen er høy, skriver Nortura.

Kjøttprodusenten har fortsatt 30.000 kilo med sauekjøtt på lager. Det ender i verste fall som dyrefôr eller sement dersom de ikke får solgt det. Det store overskuddet av sauekjøtt i Norge har ført til at Nortura, gjennom sitt datterselskap Noridane, skal eksportere store mengder sauekjøtt til Oman.

Det bekrefter Rolf Gjermund Fjeldheim, direktør for bransje og marked i Nortura, overfor Nationen.

– Grunnen til at Nortura legger til rette for denne eksporten, er å begrense innfrysing av sau på reguleringslager, sier Fjeldheim til avisen.

Powered by Labrador CMS