Butikk i praksis

Butikksjef Henry Tagger hos Coop Mega Nydalen forteller at de har hatt stor suksess med sjokoladeeksponeringen. Den har fått butikkens beste plassering.

– Med eksponering skal man skape et behov hos kundene

Desember er dagligvarebransjens kanskje mest hektiske periode. Henry Tagger hos Coop Mega Nydalen gir sine beste tips til den perfekte juleeksponeringen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er selgerens oppgave å ta frem kundenes følelser. Vi lager eksponeringer som viser det underbevisste behovet kundene har. Nå har vi for eksempel sameksponert ribbe sammen med surkål over kjøledisken. Når kundene ser eksponeringen, ønsker vi at de skal føle smaken av ribbe. Hvis kunden også liker surkål, leder vi kunden nærmere kjøpsimpulsen, sier Tagger, som forteller at man med eksponering skal skape et behov hos kundene.

Treffe kundegruppen

Coop Mega Nydalen kom på 3. plass i Årets matgledebutikk – noe som overrasket butikksjefen. Rett ved Mega-butikken ligger blant annet BI. Butikksjefen forteller at de er en lunsjbutikk.

– Vi er en butikk som eksempelvis selger mye Red Bull. Vi er en av Coop Megas butikker som selger mest Red Bull i Norge. Vi kan ikke lage en eksponering med eplemost, for det vil ikke selge like godt hos oss. Vi må lage eksponeringer som treffer vår kundegruppe. Det var utrolig deilig å komme på 3. plass, for matglede kan for noen bety billig hamburger og Red Bull.

Butikksjefen forteller at han og hans ledergruppe alltid analyserer tidligere eksponeringssuksesser, men også de mislykkede.

– Vi prøver alltid å gjøre våre eksponeringssuksesser litt større enn konkurrentene sine. Marginene er små i dagligvarebransjen, slik at en god sameksponering kan utgjøre forskjellen på fortjeneste eller tap. Hvis butikken har tilbud på Toro Brownie og eksponerer det sammen med sjokoladeglassur, ser vi at salget og lønnsomheten øker på begge produktene. Men hvis tilbudet er motsatt gjør det ingenting for salget av brownies, forklarer Tagger, som planlegger eksponeringer i god tid før de blir utført.

Hjemmesnekret hylle

En eksponering som butikken i Nydalen har hatt stor suksess med til jul, er sjokoladehyllen som står ved kassen. Den har fått butikkens beste plassering, og ble satt opp for to uker siden.

– Den har fått stor plass. Her vil jeg si at vi har makset varer man kan eksponere sammen. Vi har maks 25 produkter i denne juleeksponeringen, sier Tagger.

– Vi har gjort noe som vi mener gjør oss unike. Vi er en butikk på 900 kvadratmeter, som betyr at vi har liten gulvplass. For å utnytte plassen, har vi laget en trehylle over kjølediskene. Her har vi blant annet juleribbe eksponert med surkål. Dette gjør at vi også får en ekstra juleeksponering, uten at det tar noe gulvplass.

– Hvordan blir jula hos Coop Mega Nydalen?

– Vi pleier å ha et langbord i butikken der vi serverer gratis frokost. Vi lager også et arrangement kalt «Smaken av jul», hvor de ansatte lager og deler ut julemat. Kundene skal føle at det er god julestemning i vår butikk. Hvert år har vi slått salgsrekorder i jula og det håper vi vil skje også i år. I fjor solgte vi så mye varer at vi gikk tomme for en god del ting, og det skal ikke skje igjen. Kundene skal forvente at vi har alle varene de vil ha.

Powered by Labrador CMS