Kommentar

Trine Lise Sundnes er forbundsleder i Handel og Kontor. Hun skriver næringspolitiske kommentarer på denne plass.

Miljø og sirkulærøkonomi

Høstens lokalvalg var en vekker for en del. For Erna Solberg var det en vekker når hun og Høyre mistet makten i alle store norske byer.

Publisert Sist oppdatert

For oss som er opptatt av handel, er viktigheten av klima og miljø et varsel. For dette valget var et klimavalg, hvor ikke bare Miljøpartiet snakket om klima, men alle partiene kappes om å være det grønneste.

I Norge kaster vi masse plast og søppel hvert år. En undersøkelse fra Stavanger viser at vi kaster over 30 kilo plast per person i husholdningen, i året. Dette er ganske store tall, og mye av kommer trolig fra dagligvarene våre.

I forbundet mener vi det er på tide å gjøre noe med forbruket vårt, og at vi må bort fra bruk- og-kast mentaliteten.

Her kommer dagligvarehandelen inn, og her kommer foroverlente kjøpmenn inn. Økt netthandel og mer miljøbevisste forbrukere er en sterk kombo. For de som ikke følger med fremover, kommer til å tape når miljøbevisste forbrukere velger bort butikker som ikke viser at de tar miljøansvar.

Hvordan kan butikken redusere avfallsmengden, og hvordan kan butikkene vise at de tar et miljøansvar?

Vi har sett at det er mulig. Sukkeret er flyttet vekk fra kassene i mange butikker, eget fokus på frukt og grønt har mange fått med seg. Store aktører har i lengre tid hatt egne programmer, Asko, Ikea og HM er store selskaper som tenker sirkulær økonomi, solcellepaneler på taket og plastreduksjon. De store konsernene satser ikke bare på en enkelt ting når de lager klimabudsjett og planer for et grønnere virksomhet. De satser gjerne på mange små enkeltprosjekter. Og så tar de selvsagt de enkleste tingene først.

Når vi i HK spør våre medlemmer og tillitsvalgte, så sier de at miljøfokus er viktig. 70 prosent sier at det bør inn i overenskomstene mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Når vi spør om de konkrete tingene som kan gjøres, etterspørres det:

  • Miljøsertifisering av bedriften
  • Opplæring i hvordan bedriften kan drive mer miljøvennlig
  • Eget klimaregnskap
  • Støtte til kollektivt reisende ansatte, enten det gjelder månedskort eller kompiskjøring med kolleger.

Her er sertifisering og opplæring lavthengende frukt. Å gi opplæring gjøres i de fleste butikker og lagre allerede. Å inkludere et fokus på klima, miljø og sortering burde være en enkel sak. Det kan både gi et økt trykk på å gjøre søppelrommet mer ryddig og pent, og det kan gi butikken et renere og grønnere utrykk.

Vårens tariffoppgjør vil inneholde krav fra oss om miljøforbedrende tiltak.

Både de som ISO-sertifiserer, og Miljøfyrtårn Norge mener at bedrifter som tar et grønt ansvar, sparer penger.

For dagligvarehandelen er det i tillegg blitt et konkurransefortrinn å være miljøvennlig. Så hva er det vi venter på?

Powered by Labrador CMS