Nyheter

Nattåpen suksess

I juni åpnet Extras første ubetjente døgnåpne dagligvarebutikk på Majorstuen i Oslo. Kundene har tatt godt imot nyvinningen.

Publisert Sist oppdatert
Extra-butikken fremstår som en ordinær dagligvarebutikk i åpningstiden, med ansatte på jobb frem til klokken 23 på kvelden. Etter det tar teknologien over.

70-80 kunder

Kundene må identifisere seg ved hjelp av BankID og laste ned CoopKey-appen på mobiltelefonen, når de låser seg inn i butikken. Deretter kan man handle som normalt, før man selv sjekker ut varene og betaler i en ubetjent kasse.

Og handle, det gjør kundene. Ifølge assisterende butikksjef Bastian Wølner.

– Nattesalget går veldig bra. Antall kunder om natten varierer litt, men i snitt anslår jeg at det er mellom 70 og 80 kunder her per natt, forteller Wølner.

Høyere snitthandel

– Hva kan du fortelle om deres handlevaner?

– Jeg har ikke sett så nøye på hva de handler, annet enn at jeg vet at det går mye frossenpizza. Dessuten har vi høyere snittsalg på natta enn på dagtid. Det er jo litt spesielt.

– Javisst! Har du noen tanker om hvorfor?

– Nei, jeg vet ikke. Men har de først låst seg inn, kan de jo gå rundt i ro og fred. Den roen gjør kanskje at de handler litt ekstra.

Eksemplariske kunder

– Er driften som forventet ellers?

Ja. Vi er positivt overrasket over at tilbudet er tatt så godt imot.

– Og nattekundene oppfører seg bra?

– Kundene våre oppfører seg helt eksemplarisk! Jeg fant en sokk her i dag tidlig. Ellers har det ikke vært noe rot eller søl eller noen ting.

Bastian Wølner gikk fra Rema 1000 til Coop for å få være med på åpningen av Norges første døgnåpne og ubetjente kjedebutikk.

– I utforming av butikken har vi gjort det vi kan for at den lille plassen skal fremstå som stor. Som du vet er mange sentrumsbutikker i Oslo trange. Hos oss har vi latt det være luftig og ryddig i stedet for å presse inn en ekstra hylle, forteller Wølner.

– Jeg trives veldig, veldig bra i Extra, legger han til.

Kan bli flere

Nøkkel til suksess?: – Nå gir vi nøkkelen til kundene våre, sa Christian Hoel, kjededirektør i Extra, da Extra Bogstadveien åpnet i juni. Foto: Coop.

Extra Bogstadveien har kun selvbetjeningskasser.

– Det fungerer godt. Når vi er bemannet, er det alltid en kundevert til stede som bistår i kassaområdet. Vi ser det også på tilbakemeldingene fra kundene: Det vi skårer aller høyest på er kort ventetid i kassen.

Butikken er fullspekket med nytt utstyr som skal ivareta sikkerheten både på dagen og kvelden for kundene. Kameraene vil registrere unormal aktivitet og vekter blir varslet. Det er også v «hjelp knapper» i butikken slik at kunder kan komme i kontakt med vekter.

Om butikken blir en suksess, utelukker ikke Coop Norge at de vil åpne flere slike butikker.

Powered by Labrador CMS