Nyheter

Nestlé skjerper innsatsen mot klimaendringer

Nestlé skjerper innsatsen mot klimaendringer og forplikter seg til null nettoutslipp innen 2050.

Publisert Sist oppdatert

De fire foregående årene har Nestlé sammenstilt målene sine med forskningsbaserte mål for å holde temperaturøkningen under to grader. I løpet av de neste to årene vil Nestlé presentere en tidsplan med delmål for å bidra til å nå målet om kun 1,5 graders økning. Fremgangen vil evalueres årlig.

– Klimaendringer er en av de største truslene samfunnet står overfor. Det er også en av de største truslene mot selskapet vårt, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.

– Tiden er i ferd med å renne ut når det gjelder å unngå de verste effektene av global oppvarming. Derfor setter vi nå mer ambisiøse mål for å nå en fremtid med null nettoutslipp. Ved å utnytte Nestlés ressurser og innsikt, kan vi utgjøre en betydelig forskjell. Reisen har allerede startet, og nå øker vi innsatsen, sier han.

For å nå ambisjonen frem mot 2050, vil selskapets konkrete handlinger inkludere:

  • Øke tempo på transformasjonen av produktporteføljen, i tråd med forbrukertrender og ønsker. Nestlé vil lansere flere produkter med et bedre miljøavtrykk, og bidra til et balansert kosthold. Nestlé vil også reformulere produkter med mer klimavennlige ingredienser. Selskapet beveger seg også mot alternative emballasjematerialer.
  • Nestlé vil styrke programmene de har sammen med bønder for å gjenreise land og begrense utslipp av drivhusgasser. Dette inkluderer bedre administrasjon av verdikjeden til meieriprodukter. Nestlé vil øke innsatsen for å beskytte skoger ved å plante nye trær og fremme biomangfold.
  • Bruke 100 prosent fornybar elektrisitet i Nestlés fabrikker, lager, logistikk og kontorer.

– For å legge en slagplan for å nå målet om 1,5 grader, må vi endre måten vi driver selskapet på. Dette vil føre til en betydelig endring i hvordan råvarene våre produseres og kjøpes inn. Vi er avhengig av at leverandørene våre blir med på reisen. Vi står foran en enorm oppgave, men er fast bestemt på å klare det, sier Magdi Batato, øverste sjef for Operations i Nestlé.

Powered by Labrador CMS