Nyheter

NG: Ny innpakning sparer miljøet

Publisert Sist oppdatert

Den nye innpakningen til Cevitas blåbær kutter plast og transport. – Vi har en helt annen tilnærming til emballasje nå enn vi hadde for bare fem år siden, sier kategorisjef Pål Westby for frukt og grønt i Norgesgruppen.

Klima og miljø er høyt på dagligvarekunders agenda. Ifølge Norgesgruppens kundeundersøkelse er det en klar forventning om at det blir satt i gang tiltak mot matkasting, plastforsøpling og annen miljøbelastning.

– Kundene våre vil ikke kaste mat eller måtte ta med seg unødvendig emballasje hjem, og det forstår vi godt. Derfor jobber vi nå systematisk med å utvikle bedre løsninger for innpakning, sier Westby i en pressemelding.

Norgesgruppen har jobbet med sine leverandører for å gjøre innpakningen mer miljøvennlig. I 2018 fjernet Kiwi, Meny, Spar og Joker 356 tonn plast fra frukt og grønt i sine butikker.

– Vi har erstattet plast med papp der det ikke går på akkord med holdbarhet. Nå kommer for eksempel avokado og jordbær i pappbeger istedenfor plastbeger, forklarer Westby

I tillegg har det blitt gjort en rekke tiltak for å øke fyllingsgraden til produktene. Det betyr mer effektiv innpakning som reduserer mengden plass et produkt tar, og som igjen fører til mer effektiv transportering. Et eksempel er Cevitas nye innpakning for blåbær som nå er ute i butikk.

Den nye innpakningen har gått fra å være rund og i plast til å bli firkantet og i papp. Dette betyr at man kan frakte nærmere 50 prosent mer blåbær per vogntog. Basert på målsatt volum for 2019 tilsvarer det 50 vogntog spart.

– Når det er snakk om så store volumer som vi opererer med i dagligvarebransjen, er det klart at dette har en stor positiv effekt. Vi estimerer at dette tiltaket vil kutte 48 prosent CO2-ekvivalenter per tonn blåbær fraktet, sier Westby.

Powered by Labrador CMS