Nyheter

Konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen.

NG-sjefen: – Vi får flere kunder

Publisert Sist oppdatert

Utviklingen i 2018 viste at flere kunder valgte Norgesgruppens butikker, i et marked preget av færre butikker, svak markedsvekst, lav prisvekst og fortsatt høy produktivitetsvekst.

– Vår vekst er primært i eksiterende butikker. Det viser at vi får flere kunder og at handlekurven øker, som igjen gjør at vi kan styrke oss ytterligere på pris, utvalg og service. Til tross for lav vekst vokser Norgesgruppens kjeder, noe som er en tillitt til våre butikker og våre medarbeidere, sier konsernsjef Runar Hollevik i pressemelding, som er godt fornøyd med utviklingen siste år.

Norgesgruppen sin vekst var på tre prosent, hvorav største delen er organisk vekst. Markedet totalt vokste 2,8 prosent mot 1,1 prosent i 2017 viser tall fra Nielsen.

Vinner terreng i hvert sitt segment

Ifølge tall fra Nielsen har Kiwi størst sammenlignbar vekst i markedet fra 2016 til 2018 på 5,8 prosent. Kjeden har vunnet fem av de siste seks matbørser i VG.

Joker og Nærbutikken er vekstvinner i nærbutikksegmentet, og er tredje best i bransjen på organisk vekst. Joker har i hovedsak sitt nedslagsfelt i mindre lokalsamfunn. Det viser at forbrukerne ønsker å handle der de bor, også på bygdene.

På sammenlignbare butikker har også Norgesgruppens supermarkedkjeder best vekst av aktørene i deres segment i markedet. Meny hadde åtte færre butikker enn året før. Spar hadde høy kundevekst i 2017 og klarte å beholde kundene sine i 2018.

Høy produktivitet og flere salgsklare butikker

I 2018 ble holdbarheten på varene i butikk forbedret med nesten én dag. Varene gjennom ASKO rulleres raskere og de aller ferskeste volumproduktene er bare innom logistikk-funksjonen noen timer.

Detaljhandelen med dagligvarer har en høy produktivitetsvekst sammenlignet med andre sektorer.

Færre butikker og avtagende vekst

Hovedårsaken til den avtagende veksten for dagligvarebutikkene de siste årene er i hovedsak sterk konkurranse og økt bransjeglidning. Flere aktører tilbyr dagligvarer og tilstøtende markeder vokser mer enn tradisjonell dagligvare. Omsetningen fra dagligvarebutikker utgjør cirka 176 milliarder kroner, viser tall fra Nielsen. Dette utgjør cirka 60 prosent av markedet totalt sett.

Totalt antall dagligvarebutikker har de siste ti årene blitt redusert fra 4047 i 2008 til 3840 i 2018. Gjennomsnittsomsetningen i butikkene har økt med 57 prosent.

Prisveksten på mat og drikke var 2,5 prosent i 2018, halvparten av dette skyldes økte avgifter. Justert for avgiftsendringer var prisveksten for mat på 1,3 prosent. Prisveksten på mat og drikke har over tid hatt en lavere vekst enn prisveksten på øvrige varer og tjenester, viser tall fra SSB.

Markedsandeler dagligvarebutikker 2018

  • KIWI: 21,3 prosent (+0,5 prosentpoeng)
  • MENY: 10,3 prosent (-0,3 prosentpoeng)
  • SPAR: 7,2 prosent (stabilt fra året før)
  • Joker: 3,7 prosent (stabilt fra året før)
Powered by Labrador CMS