Nyheter

Nielsen-rapport: Dypfryst mat og kjølevarer har sterkest utvikling

Publisert Sist oppdatert

På onsdag la Nielsen ut kvartalsrapporten fra første kvartal. Dypfryst mat øker mest med 5,1 prosent sammenlignet mot tilsvarende periode i 2018, mens sjokolade og sukkervarer har falt med 7,1 prosent hittil i år.

I absolutte tall er det fersk mat og kjølevarer og oljer som bidrar til den største veksten med en samlet verdiøkning på cirka 540 millioner kroner. Sjokolade og Sukkervarer står alene for en nedgang på cirka 180 millioner kroner i første kvartal.

Nedgangen i salget av sjokolade og sukkervarer kan forklares med nettopp sen påske, men samtidig tar utenlandske aktører som selger godteri over nett – til «svenskepriser» – mer og mer av markedet. Ifølge Nielsen-tallene står nordmenn for rundt 80 prosent av kundemassen til slike nettbutikker.

Kjedenes egne merkevarer står for 69 prosent av verdiveksten hittil i år og har nå en andel på 17,5 prosent av totalmarkedet. Kjedenes egne merkevarer har økt sin andel med 0,8 prosentpoeng mot tilsvarende periode I fjor.

– Tradisjonelt sett har merkevarer en sterk posisjon i påsken, som kan være med på å forklare dens relativt lave andel av veksten i årets første kvartal, skriver Nielsen i rapporten.

Powered by Labrador CMS