Nyheter

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Nielsen-tallene: Rema taper terreng

Publisert Sist oppdatert

Norgesgruppen øker, Coop og Bunnpris taper litt, mens Rema 1000 taper mye.

(Oppdatert med kommentar fra Rema 1000)

Det er fasiten på kvartalstallene fra Nielsens Scantrack-måling i årets første kvartal, som viser paraplykjedenes og de ulike kjedeprofilenes markedsandeler i dagligvaremarkedet.

Rema 1000 går tilbake hele 0,5 prosentpoeng sammenlignet med første kvartal i 2018. Det gir lavpriskjeden en markedsandel på 23,4 prosent.

– I Rema 1000 gjør vi det enkelt. Vi senker prisene slik at kundene får mer for pengene hos oss. Det har gitt oss kundevekst i perioden, som viser at vi lykkes med arbeidet. Vi møter gode tall fra i fjor og vi har noe lavere andeler hittil i år, mye på grunn av forskyvning av påsken og generelt lavere priser på varene vi selger mye av, sier administrerende direktør Trond Bentestuen i Rema 1000 Norge.

Da går det bedre for Norgesgruppen, som går frem 0,7 prosentpoeng (pp) sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Det gir dem en markedsandel på 43,9 prosent. Det er især Kiwi som bidrar til veksten, med en fremgang på 0,7 pp. Søsterkjedene Meny og Spar/Eurospar øker med henholdsvis 0,1 og 0,2 pp, mens Joker og Nærbutikken går -0,2 og -0,1 pp tilbake.

Hos Coop går nesten samtlige kjeder tilbake bortsett fra Extra, som er bransjens vekstvinner med en økning på hele 1,2 prosentpoeng. Mest faller Coop Prix (-0,7), og det henger sammen med at kjeden har avgitt mange butikker til Extra. Men også Obs (-0,3), Coop Mega (-0,1), Coop Marked (-0,2) går tilbake. Matkroken står på stedet hvil, med en markedsandel på 0,5. Totalt sett innebærer dette at Coop taper 0,1 prosent markedsandel sammenlignet med samme periode i fjor.

Minstemann i gjengen, Bunnpris, holder noenlunde fortet, og går tilbake fra 3,7 til 3,6 prosent markedsandel.

Powered by Labrador CMS