Nyheter

Adm. direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Nome avdramatiserer SoMe-tilsyn

Publisert Sist oppdatert

Som du kunne lese i Dagligvarehandelen i går, har en rekke bryggerier fått varsel fra Helsedirektoratet om tilsyn med alkoholreklame i sosiale medier.

Det har skremt flere aktører, og Stavanger-bryggeriet Lervig har varslet at de vil blokkere norske brukere fra Facebook og Instagram.

Nå avdramatiserer adm. direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforningen (Brod) situasjonen. I en epost til medlemsbedriftene sier han at skrivet fra Helsedirektoratet er «en nøktern gjennomgang av et lovverk som burde vært kjent for alle, og innebærer verken innskjerping, razzia eller trussel om skyhøye bøter».

Nome har vært i kontakt med avdelingsdirektør Øyvind Giæver i direktoratet, og fått opplyst at skrivet først og fremst ble sendt ut i forebyggende hensikt.

Men Giæver bekrefter samtidig at det vil bli gjennomført tilsyn i løpet av våren.

– Vi har uttrykt bekymring for at det vil bli ren lotto hvem som blir tatt, gitt begrenset kapasitet i direktoratet. Giæver har forståelse for det, men trekker parallellen til fartskontroller i trafikken: Bare noen få blir tatt, men det gjør det ikke mer lovlig å kjøre for fort. Det som i alle fall er sikkert, er at ingen får (skyhøye) bøter uten å først å ha gitt tilsvar til direktoratet og – hvis det er begått overtramp – får god tid til å fjerne eller endre innhold, beroliger Nome.

– Det som virkelig bekymrer oss, er situasjonen for bryggerier på eksportmarkedet. Vi finner det helt urimelig om bryggerier som eksporterer ikke kan kommunisere med markedet gjennom de samme kanalene som utenlandske konkurrenter.

BROD har flere ganger gitt følgende råd til bryggerier som eksporterer:

Hvis en kan dokumentere at man eksporterer eller jobber med et eksportprosjekt, bruk sosiale medier aktivt, men kommuniser kun på engelsk eller annet ikke-nordisk språk, ha kun omtale av produkter du kan dokumentere at du eksporterer / jobber for å få ut på eksportmarkedet, og omtal aldri events eller aktiviteter i Norge.

– Helsedirektoratets folk har muntlig sagt at de forstår og aksepterer dette, men noe skriftlig har vi ikke klart å få, opplyser Nome.

Powered by Labrador CMS