Nyheter

Grønnsaker topper listen over sunn mat, og de fleste sier de vil spise mer grønnsaker. Foto: Istock

Norske råvarer er ettertraktet i vegetariske produkter

Publisert Sist oppdatert

Potetsamvirket Hoff har utviklet en vegetarisk serie basert på norsk potet. – Trenden har kommet for å bli, og da må vi være der med våre norske råvarer, sier administrerende direktør Ingeborg Flønes i Hoff.

Kun tre prosent av Norges befolkning er vegetarianere eller veganere. Men, omtrent 20 prosent sier de har en kjøttfri dag i uka, heter det i en pressmelding fra Norsk Landbrukssamvirke.

Annechen Bahr Bugge forsker på mattrender ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, kaller disse forbrukerne for fleksitarianere og mener trenden er økende.

– Disse forbrukerne begrunner valget med helse, klima og dyrevelferd, forklarer forskeren.

Ønsket vegansk varianter

Direktøren i Hoff forteller at de så trenden komme, og bestemte seg for å lansere to produkter som middagsmat uten kjøtt. Serien heter Hoff Liv Laga.

– For oss som jobber med potet er dette en mulighet og et vindu i dagligvarehandelen vi måtte utnytte, sier Flønes.

I tillegg til disse to burgervariantene – en vegetarisk og en vegansk, har Hoff også lansert Hoff Liv Laga vegetarboller.

– Vi startet med to vegetariske varianter, men vi fikk inn tilbakemeldinger fra forbrukeren som ønsket seg en vegansk varianter. Basen er 50 prosent potet i begge, forklarer Flønes.

Norske råvarer og produsert i Norge

Da Hoff utformet produktene la de vekt på at burgerne skulle lages i Norge og så langt som mulig på norske råvarer som norsk potet.

– At det er norske råvarer og produsert i Norge viste seg å være veldig viktig. Det er bare våre vegetariske produkter i frysedisken som er laget i Norge, sier Flønes, og fortsetter:

– Den ene burgeren er den mest solgte i frysedisken. Vi har solgt Hoff Liv Laga-burgere for 17-18 millioner kroner, sier Flønes.

Vil ha norske grønnsaker

Grønnsaker topper listen over sunn mat, og de fleste sier de vil spise mer grønnsaker.

– Samtidig ser vi i våre undersøkelser at forbrukerne ønsker mer norske produkter og at maten skal være produsert i Norge. Det er helt klart et stort marked for norske vegetariske produkter, sier Bahr Bugge.

Norsk landbruk har høy tillit og 40 prosent sier de vil unngå importerte grønnsaker.

– Vi skal absolutt utvikle flere veganske og vegetariske produkter – selvsagt på norske råvarer, sier Flønes.

Powered by Labrador CMS