Økologi

Daglig leder i Økologisk Norge, Børre Solberg, oppfordrer forbrukere til å spørre etter økologiske varer når de handler dagligvarer.

Ny undersøkelse: Velger heller økologisk enn kortreist frukt

En ny undersøkelse gjennomført av Økologisk Norge viser at det er viktigere for øko-bevisste forbrukere at frukt og grønnsaker er økologiske enn at de er produsert i Norge.

Publisert Sist oppdatert

3099 mennesker har svart på undersøkelsen, som ble gjennomført i august 2019, og 98 prosent av disse oppgir at de er interessert i økologisk mat. På spørsmål om hva de helst velger, svarer:

  • 44 prosent at de velger økologisk frukt og grønt når de finner det i butikken, uavhengig av produksjonsland
  • 35 prosent at det er viktigere at frukt og grønt er norskprodusert enn at det er økologisk

Over halvparten, 64 prosent, oppgir at de alltid sjekker hvilket land varen de kjøper kommer fra.

– Økologisk Norge jobber for at forbrukerne skal få et bredt utvalg av norskproduserte økomatvarer i butikk og at de skal være tilgjengelig uavhengig av hvor du bor. Det er formålet med vår kampanje Spis og spør økologisk, sier daglig leder i Økologisk Norge, Børre Solberg, som etterlyser større utvalg av norskproduserte økomatvarer i butikkene.

Han mener undersøkelsen viser at dette ikke er tilfelle i dag.

– Regjering og stortingsflertallet har sagt at norske bønder skal produsere den økomaten forbrukerne etterspør. Bøndene er klare og vil levere, men produktene når ikke fram til forbruker i butikk. Resultatet av det er økt import av økomat, sier Solberg.

I den ferske undersøkelsen fra Økologisk Norge blir Meny trukket frem som enkeltbutikken der respondentene mener de oftest får tak i økologiske varer, tett etterfulgt av Coop Mega og Obs.

Når det gjelder utvalget av varer, topper egg (60 prosent) og melk (45 prosent) listen over produkter forbrukerne alltid finner økologiske varianter av, mens kjøttprodukter og fisk sjelden finnes. 50 prosent oppgir at de aldri finner økologiske produkter i butikken de oftest handler i.

De tre økologiske produktkategoriene som respondentene savner mest er: kjøtt (22 prosent), grønnsaker (19 prosent) og pålegg (17 prosent).

Powered by Labrador CMS