Produktnytt

Oatly vil vise klimaavtrykk på all emballasje

Svenske Oatly angir klimaavtrykk på alle sine produkter i Norge, og utfordrer resten av matvareindustrien til å følge etter. Målet er å hjelpe forbrukerne til å ta bærekraftige valg samt økt åpenhet innen matvareindustrien.

Publisert Sist oppdatert

– Matvareindustrien står for en fjerdedel av verdens totale klimaavtrykk. Det betyr at vi kan velge hvordan vi påvirker klimaet ved å velge hva vi spiser. For å kunne gjøre bærekraftige valg trenger vi kunnskap om hvordan ulike matvarer påvirker klimaet. Dette syns vi er viktig informasjon for kunden, derfor begynner vi å angi klimaavtrykk på våre produkter, sier Anna Åhnberg, holdbarhetsspesialist hos Oatly.


Hun håper at initiativet vil få flere selskap til å gjøre det samme.

– Vi ønsker å bidra til å øke interessen slik at flere produsenter begynner å angi klimaavtrykk på sine produkter. Så lenge vi er de eneste som gjør dette, har ikke forbrukerne noe å sammenligne med. Derfor oppfordrer vi flere i bransjen til å vise sine tall, sier Åhnberg.

Oatly angir klimaavtrykket fra sine produkter i CO₂e – karbondioksid-ekvivalenter. Dette er en måleenhet for utslipp av klimagasser som tar hensyn til at forskjellige gasser bidrar i ulik grad til drivhuseffekten og den globale oppvarmingen.

Det betyr at forbrukeren kan se mengden klimagasser som har blitt sluppet ut i løpet av produktets livssyklus – fra dyrking, innhøsting, transport, behandling og pakking til distribusjon.

–Vi har blitt vant til å lese næringsinnholdet på alt vi kjøper. Når det gjelder klimaavtrykk, er vi ikke der ennå. Men vi vil att klimadeklarasjon for produkter skal bli obligatorisk, på samme måte som næringsdeklarasjon er det i dag, sier Åhnberg.

Det første Oatly-produktet som kommer med merke for klimaavtrykk er den plantebaserte melkedrikken iKaffe. Nummeret på pakken er 0,30 KG CO₂e/KG – det vil si 300 gram CO₂e per kilo iKaffe.

– Dette er bare starten. Vi er overbeviste om at vi kommer til å bli nødt til å skaffe oss en dypere forståelse for matens klimapåvirkning, både som forbrukere og produsenter. Vi vil ikke vente lenger, og mener det er på høy tid å begynne dette arbeidet, sier Åhnberg.

Powered by Labrador CMS