Nyheter

Denne uken kommer brus fra Oskar Sylte med nye etiketter til landets butikker. Stripene er beholdt, men det står ikke lenger brus på etiketten. Det står Oskar Sylte. Gammel variant i midten.

Oskar Sylte sikter mot vekst

Publisert Sist oppdatert

I sitt 90. år går det mot en ny vår for Oskar Sylte. Fra og med denne uken er det produsentnavnet som er i front. Det skal være med å sikre et landsdekkende gjennombrudd.

– Oskar Sylte er en merkevare som har eksistert i 90 år. Han som startet fabrikken fortjener å bli husket for produktene – ikke det generiske ordet «brus», mener kommersiell direktør Morten Omland i Oskar Sylte AS.

I tillegg til at designet på etikettene er frisket opp, har variantene uten sukker fått ny, gjennomsiktig etikett og byttet navn fra Lettbrus til Uten sukker. Målet er helt klart å øke bevisstheten om merkevaren.

90-åring vil bli 100

Oskar Sylte-brus er kjent for sine originale smaker, der brus med ananassmak og pæresmak er mest kjent i dag. Den tradisjonsrike produsenten har slitt i flere år med å selge et stort nok volum til at bedriften er lønnsom. I august i fjor begynte Morten Omland i en nyetablert stilling som kommersiell direktør. Han har lang erfaring fra Ica og Hansa Borg – og en kone fra Molde.

– I Møre og Romsdal er vi en klar nummer 1. Men skal Oskar Sylte overleve 100 årsdagen, må vi etablere oss sterkere som en nasjonal aktør enn vi er i dag, med mye frivillig listing nasjonalt.

– Var det vinn eller forsvinn?

– Ja, det vil jeg si. Hvis vi ikke får vekst de neste årene blir det vanskelig å overleve i dagens marked.

Fra minus til pluss

I 2018 solgte Oskar Sylte 4,6 millioner liter mineralvann.

– Målet er å passere fem millioner liter i år, seks neste år og syv millioner liter året etter der. Og da er vi kanskje der vi må være for å kunne drive bærekraftig, erklærer han.

Ved nyttår overtok Multibev salgsoppfølgingen i butikk. Så startet arbeidet med å få bedre distribusjonsavtaler med kjedene. I mai kom Oskar Sylte med1,5 flasker i hyllene hos hele Bunnpris og0,5 flaskeri halve Kiwi – i tillegg til de avtalene de hadde i Coop og Norgesgruppen fra før.

– Økt distribusjon gjør at vi selger mer varer. Totalt har vi hatt 15 prosent vekst så langt i år. I tillegg har vi justert ned kampanjevolumet lokalt, slik at vi selger mer varer til den prisen vi skal ha – og sitter igjen med mer penger, forteller Omland.

I år ser det ut til at trenden snur etter tre år med røde tall.

– Prognosene viser at vi vil gå med overskudd i år. At vi gjør noen grep som hele organisasjonen står bak og at vi nå går fra minus til pluss gjør noe med oss som er utrolig morsomt!

Eneste nasjonale alternativ

Da Oskar Sylte startet opp i Molde sentrum i 1929, var det hele 16 mineralvannfabrikker i Møre og Romsdal, i tillegg til at både Hansa og Dahls Bryggeri solgte mineralvann i regionen. I dag er det svært få lokale brusprodusenter igjen – og kun én som har landsdekkende distribusjon, dersom vi ser bort fra Grans som Rema 100 eier halvparten av. Kategorien brus er i stor grad drevet av to gigantiske, internasjonale aktører.

– Vi er alternativet til brun-brusene Pepsi Max og Coca-Cola, sier Morten Omland.

Oskar Sylte produserer i dag brus med smak av ananas, pære, eple, sitron og bringebær – samt rød julebrus. I tillegg produserer de Solo.

– Solo er vi medeier i sammen med Ringnes, men den lever sitt eget liv.

Brusen med eplesmak har kommet svært godt ut i blindtester.

– Det er et kjempeprodukt som vi kommer til å kjøre frem i årets forhandlinger, forteller han.

I dag er det 3. generasjon som styrer familiebedriften. Han heter også Oskar Sylte, det gjør også sønnen hans på ni år.

– Hvor viktig er merkenavnet for Oskar Syltes fremtid?

– Helt avgjørende. Det er Oskar Sylte som er merkevaren. Vi har ikke vært flinke nok til å bruke navnet til nå, erkjenner han.

– Hvor uheldig er størrelsen på sukkeravgiften?

– For oss små det ikke så stor rolle, da vi ikke får gjort noe med det, men vi vil som alle andre redusere avgiftene. Kategorien brus har ikke vokst på ti år, så vi kan ikke skylde på økningen i sukkeravgiften. Det er rett og slett begrenset hvor mye brus vi klarer å drikke.

Powered by Labrador CMS