Nyheter

Jørn Hafslund fra Ostegården, vinner av World Cheese Awards 2018 i Bergen. Foto: Odd Mehus

– Oste-VM var et eventyr for norske osteprodusenter

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en rapport bestilt av samarbeidspartner Matmerk hadde mediedekningen av Oste-VM en annonseverdi på nærmere 20 millioner kroner.

– Oste-VM var et eventyr for norske osteprodusenter, og oppmerksomheten har vært over all forventning. Hele 57 norske gårdsysterier deltok i konkurransen, og de norske ostene mottok flere medaljer enn noen av de andre 40 deltakerlandene, sier Gunnar Waagen, styreleder i Norsk Gardsost og Tingvollost.

Hanen var hovedarrangør av Oste-VM som gikk av stabelen i Grieghallen 2. og 3. november. Mer enn 6000 personer besøkte arrangementet, hvor produsenten Ostegården fra Fana i Bergen ble stolt vinner av gullmedaljen.

– Oste-VM var et eventyr for norske osteprodusenter, og oppmerksomheten har vært over all forventning. Hele 57 norske gårdsysterier deltok i konkurransen, og de norske ostene mottok flere medaljer enn noen av de andre 40 deltakerlandene, sier Gunnar Waagen, styreleder i Norsk Gardsost og Tingvollost.

Meny var en av hovedsamarbeidspartnerne under Oste-VM, og har hatt et tett og godt samarbeid med mange ysterier i Norge gjennom en årrekke. Etter Oste-VM har Meny solgt mer norsk håndverksost enn noen gang.

– Vi har opplevd en osterevolusjon i Norge de 10 siste årene. Oste-VM bidro til å sette norsk ost på kartet blant forbrukere, de har nå virkelig oppdaget at utvalget er stort og at kvaliteten på norsk ost er i verdensklasse, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Tine var også blant hovedsamarbeidspartnerne, og mener Oste-VM i Bergen var et svært vellykket arrangement som viser at Norge har kvaliteter og tradisjoner som osteland som kanskje ikke norske forbrukere er klar over.

– Vi fikk en norsk vinner og mange topplasseringer, og Tine opplever økt interesse rundt våre høykvalitetsoster som den nye Alpeosten. Samtidig er vi veldig stolte av å være fødselshjelper og transportør av mange oster fra småskalaysterier rundt i Norge, uttaler Hanne Refsholt, nylig avgått konsernsjef i Tine.

Powered by Labrador CMS