Nyheter

Q-sjefen Bent Myrdahl og styreleder i Q Kristine Aasheim har igjen lagt bak seg et år med sterk vekst.

Q-Meieriene: Ti prosent økning ti år på rad

Publisert Sist oppdatert

2018 var nok et bra år for Q-Meieriene. De økte salget med over 200 millioner kroner. Q-sjefen gir forbrukerne æren for at de øker innenfor alle produktgrupper.

Historisk mislykkes ni av ti innovasjoner, men Q-Meieriene har økt treffprosenten sin etter at de involverte forbrukerne i innovasjonsprosessen.

– Vi er fremdeles et lite meieri, sier Myrdahl i en pressmelding og peker på at deres største konkurrent fremdeles er superdominante med markedsandeler mellom 70 og 100 prosent.

Meieriet har lansert mange innovasjoner i yoghurthyllene, men opplever at konkurransen er tøff. Selv med suksesser som Skyr og yoghurt på pose, så har Q-Meieriene 13 prosent av totalmarkedet.

– Vi har 23 prosent økning i et yoghurtmarked som totalt går ned 0,8 prosent. Det skyldes ene og alene åpne, forbrukerdrevne innovasjoner. Vi kan blant annet takke Pia for Skyr Luftig og Ida for Skyr Is, sier Myrdahl.

– Litt av makten er gitt tilbake til forbrukerne. Hver eneste dag får vi tips og ideer til nye produkter. Vi kan selvfølgelig ikke lansere alle, men vi får en daglig input på hvordan vi kan gjøre ting på en smartere og bedre måte, sier leder for forbrukerdrevet innovasjon i Q, Mads Liabø.

Hadde det ikke vært for den tette kommunikasjonen med forbrukerne hadde de ikke kunnet lansert suksessen Skyr Luftig i fjor vår, skriver selskapet i pressemeldingen.

– Ikke bare er yoghurtmoussen Skyr Luftig blitt en vekstvinner i handelen, den har også rekruttert flere forbrukere til den tradisjonelle islandske yoghurten vår. Vi fant fort ut at variasjon er viktig i mellommåltidskategorien og det har vi sørget for å kunne tilby, sier Aasheim.

Powered by Labrador CMS