Kjedenytt

Foto: Tore Meek, NTB scanpix

Rema fortsetter fallet

Nielsens kvartalsrapport for tredje kvartal er klar: Lavpriskjedene Extra og Kiwi vokser mest, mens Rema fortsetter å slite.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av de siste 12 månedene har Remas markedsandel falt fra 23,9 til 23,4 prosent.

Trond Bentestuen, sjef for Rema i Norge, er klar på at han ikke liker utviklingen.

– Dette er selvsagt ikke tall vi er fornøyde med. Min erfaring er at vi må være langsiktige i vårt arbeid, og gjøre de nødvendige endringene som skal til for at vi skal løfte oss dit vi ønsker å være, skriver han i en epost til Dagens Næringsliv.

Ifølge avisen utgjør Remas fall på 0,5 prosentpoeng i markedsandeler rundt 900 millioner kroner.

Norgesgruppen hadde en kjedeandel på 43,8, opp 0,5 prosentpoeng. Av kjedens butikker er det Kiwi som kan vise til størst framgang, med 0,5 prosentpoeng.

Extra vokser mest

Coop hadde en oppgang i kjedeandel på 0,1 prosentpoeng, fra 29,0 til 29,1 prosent. Extra er den store vinneren i Nielsens siste rapport. De har en økning 1,4 prosentpoeng til 14,4 prosent. Coop Prix faller mest, med en nedgang på 0,7 prosentpoeng i andel.

For Bunnpris er nedgangen 0,1 prosentpoeng, til 3,6 prosent i kjedeandel.

42 nye lavprisbutikker

Hittil i år har dagligvaremarkedet vokst med 2,1 milliarder kroner, som tilsvarer 1,6 prosentpoeng.

Rapporten viser også at det hittil i år har blitt 42 nye lavprisbutikker i Norge. Mange av disse kommer som følge av omprofilering fra andre formater. Samtidig har det blitt 31 færre nærbutikker og sju færre supermarkeder.

Kjede 3. kvartal 2018 3. kvartal 2019 Endring (prosentpoeng)
Norgesgruppen43,343,80,5
Kiwi21,422,00,5
Meny10,210,20,0
Spar/Eurospar7,17,30,1
Joker3,83,7-0,1
Norgesgruppen øvrige0,80,7-0,1
Coop29,029,10,1
Extra13,014,41,4
Coop Prix4,84,0-0,7
Obs5,04,8-0,2
Coop Mega3,83,7-0,1
Coop Marked1,81,6-0,2
Matkroken0,60,60,1
Rema 100023,923,4-0,5
Bunnpris3,73,6-0,1

Powered by Labrador CMS