Nyheter

Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Slik skal Nortura løse utfordringer med hviletiden

Publisert Sist oppdatert

Flere sjåfører som samarbeider om ett oppdrag, og mer fleksible sjåfører må til for at Nortura skal kunne overholde hviletiden etter presiseringer i EU-lovgivningen, skriver Nationen.

EU-domstolen har besluttet at dyretransport fra gård til slakteri ikke skal ha unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Mens Samferdselsdepartementet tidligere har tolket regelverket slik, har domstolen kommet med presiseringer. Tidligere kunne dyretransporter som kjørte opp til 100 kilometer få unntak for reglene i Norge. Slik blir det ikke etter avgjørelsen til domstolen. Utfordringen er at mange gårder ligger langt fra slakteriene.

Inntransportleder region Øst i Nortura, Jan Kjetil Skovdahl, forteller til Nationen at de allerede er i gang med å innføre de nye rutinene.

– Dette vil påvirke oss ganske mye, både på vanlig slakteinnkjøring og livdyrtransport. Vi må gjøre ting på en annen måte, jobbe smartere og ha flere sjåfører. Jeg tror vi skal klare dette innen lovlighetens grenser, sier han.

Størst forandring blir det for dem som frakter dyrene. Skovdahl tror sjåførene må bli mer fleksible.

Fagsjef inntransport i Nortura, Sigrunn Hestenes, mener blant annet flere sjåfører og større biler kan være noe av løsningen. Regionsleder Skovdahl forteller at det også kan bli løsninger der noen henter dyrene hos bonden, for så å levere dyrene til en annen sjåfører som kjører til slakteriet.

Powered by Labrador CMS