Nyheter

– Store forskjeller i innkjøpspriser

– Norgesgruppen hadde 5 til 6 prosent lavere innkjøpspriser enn Ica i 2013.

Publisert Sist oppdatert
Det opplyste kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop Norge under et innspillsmøte i Nærings- og fiskeridepartementet mandag om konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet.

Takle Friis satt i samme stilling i Ica Norge, og hadde godt innsyn i prosessene om et eventuelt innkjøpssamarbeid med Norgesgruppen.

– Den gangen hadde vi en markedsandel på 16-17 prosent, og møtte leverandørene nærmest med en bedende innstilling. Vi ba om å få konkurransedyktige priser, og advarte om at de bare ville sitte igjen med tre kunder om de ikke hørte på oss. Men vi fikk til svar at «ett sted må vi hente inn marginene». Vi prøvde i et siste desperat forsøk å inngå avtale med Norgesgruppen om innkjøp, og i den forbindelse så vi at forskjellene var på 5 til 6 prosent. I noen tilfeller var forskjellene helt oppe i 18 til 20 prosent – det var helt ekstremt, sa Takle Friis for åpen sal, der en samlet bransje hadde møtt opp.

Tidligere innkjøpssjef i Ica Norge, Jørn-Gunnar Jacobsen, ble i august i fjor sitert i Aftenposten på at prisforskjellene lå på 5 prosent. Det var tall både Norgesgruppen og flere leverandører sa de ikke kjente seg igjen i. I ettertid hevdet Jacobsen seg feilsitert, og sa til Dagligvarehandelen at den reelle prisforskjellen trolig lå på mellom 2 og 3 prosent.

Det er et anslag flere bransjefolk mener rimer bedre med virkeligheten, og som Dagligvarehandelen får igjen bekreftet mandag.

– Det kan kanskje ha vært 5 til 6 prosent forskjell om du ikke regner med joint marketing. Men når du regner med JM, var forskjellene mye mindre, sier en aktør som var sentral på leverandørsiden i 2013.

Vedkommende mener den reelle prisdifferansen mellom NG og Ica var på under 3 prosent.

Bjørn Takle Friis er spurt om joint marketing inngår i hans tallunderlag, og hvis ikke, hva dette betyr for regnestykket. De spørsmålene står foreløpig ubesvart, derimot svarer han følgende på hvorvidt han tror forskjellene i innkjøpspriser er så store som enkelte hevder i dag, på rundt 6 prosent:

– Nå kjenner vi bare egne innkjøpspriser, så det er vanskelig å svare på, men at det fortsatt er vesentlig forskjell mellom Norgesgruppen og andre aktører, er svært sannsynlig.

– I de tilfellene det var betydelige prisforskjeller mellom Ica og NG i 2013, gjaldt dette også for store varegrupper?

– Ja, det var også på store varegrupper. For å motvirke dette var vi avhengige av å være bestevenn med nummer 2-leverandørene for å få bedre avtaler, på samme måte som Rema har forsøkt seg på. Men mange av forbrukerne sverger til det sterkeste merket, og dermed tapte vi konkurransekraft.

Powered by Labrador CMS