KBS

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen og Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, under Norges første fyllestasjon for flytende biogass som drivstoff til tungtransport i Oslo i fjor. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Større del av biodrivstoffet kom fra rester og avfall

Publisert Sist oppdatert

NTB: Avansert biodrivstoff, som kommer fra rester og avfall, utgjorde rundt 40 prosent av salget av biodrivstoff i 2018. Det totale salget gikk ned.

Det viser foreløpige tall fra Skattedirektoratet, ifølge Klima- og miljødepartementet.

Det ble omsatt 496 millioner liter biodrivstoff i 2018, hvorav 196 millioner liter var avansert biodrivstoff. I 2017 ble det omsatt 659 millioner liter biodrivstoff, og avansert biodrivstoff utgjorde 138 millioner liter.

– Det er gledelig at omsetningen av avansert biodrivstoff øker i 2018. Avansert biodrivstoff medfører ikke risiko for indirekte arealbruksendringer eller avskoging av regnskog, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

Kutter palmeolje

Denne uka opplyste Esso at selskapet ikke kommer til å importere palmeolje til bruk i biodrivstoff i 2019. Fra før har Circle K og Uno X tatt avstand fra bruken av palmeolje til biodrivstoff.

– Jeg er glad for å se at bransjen tar ansvar og sørger for at drivstoffet som selges, er best mulig for miljøet og klimaet, sier Elvestuen.

To typer biodrivstoff

Biodrivstoff utgjorde 12 prosent av totalt drivstoffsalg i 2018, viser beregninger basert på foreløpige tall for totalt salg av diesel og bensin fra Statistisk sentralbyrå.

Konvensjonelle biodrivstoff, omtalt som 1. generasjon, fremstilles av råstoff som også kan brukes til å produsere mat eller dyrefôr (landbruksvekster).

Avanserte biodrivstoff, kjent som 2. generasjon og ofte omtalt som «framtidas biodrivstoff», framstilles av rester og avfall fra næringsmiddelindustri, landbruk eller skogbruk, ifølge Miljødirektoratet.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS