Nyheter

Svanemerket: Veiviser til gode miljøvalg i 30 år

I år feirer Svanemerket 30 år. Svanemerket opplever stor interesse fra både forbrukere og produsenter som vil redusere miljøbelastningen sin.

Publisert Sist oppdatert

I dag kjenner hele 93 prosent av den nordiske befolkningen igjen Svanemerket når de ser logoen. Denne kjennskapen har holdt seg på et jevnt og høyt nivå i mange år. Svanemerket har i dag miljøkrav til 250 ulike produkttyper i 50 bransjer.

Hele 75 prosent av den nordiske befolkningen er opptatt av hva de selv kan gjøre for å ta vare på miljøet. Det viser en undersøkelse IPSOS har gjort for Nordisk Miljømerking i 2019. 76 prosent stoler på at svanemerkede produkter er gode miljøvalg, men 66 prosent svarer også at det er krevende å finne de mer miljøvennlige produktene.

– Svanemerket har svært høy kjennskap i den nordiske befolkningen, som kjenner klimaendringene på kroppen og som er motiverte for å bidra til lavere miljøbelastning. Når nesten syv av ti likevel mener at det er vanskelig å finne de mest miljøvennlige produktene, er det klart vi har en jobb å gjøre, sier Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge.

Powered by Labrador CMS