Leverandørnytt

Tine Rømme i pappbeger i Kiwi-butikker over hele landet

Fra mandag vil Tines lettrømme være tilgjengelig i nytt og mer miljøvennlig pappbeger. Både Kiwi og Tine har tro på at dette er fremtidens emballasje og inviterer det norske folk til å bli med og prøve det nye rømmebegeret.

Publisert Sist oppdatert

– Denne innovasjonen kan redusere Tines plastforbruk med 500 tonn hvert eneste år, se for deg at vi fjerner nesten 35 millioner plastposer fra jorda årlig. Vi er veldig glade for at Kiwi sa ja til å bli med oss på laget, sier konsernsjef i Tine, Gunnar Hovland.

Å teste ut det nye begeret på rømme er et viktig skritt videre i Tines arbeid mot mer bærekraftig og 100 prosent fornybar emballasje innen 2023. Lykkes Tine med dette ser de for seg at alle dagens plastbegre kan bli byttet til papp.

– I Kiwi ønsker vi både å hjelpe våre kunder til å ta sunne og miljøvennlige valg, og selv bidra til et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Vi ønsker å redusere plast der det er mulig, uten at det går utover holdbarheten på produktene. Da Tine kom til oss med dette forslaget var vi ikke i tvil om at vi ville gi Kiwi-kunder over hele landet muligheten til å prøve det nye og mer miljøvennlige begeret, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Rømmebegeret av papp kombinerer både funksjonell og bærekraftig emballasje. Tine har planer om å legge over mange kjente hverdagsprodukter fra plast til mer miljøvennlig emballasje.

– Hvis begeret blir tatt godt imot, så er planen å gå fra plast til papp på over 50 millioner begre. Lykkes vi ikke må vi tilbake til tegnebordet. Men vi håper og tror at du i løpet av 2020 vil kunne kjøpe både rømme, creme fraiche, kesam og ulike typer av yoghurt i pappbegre. Vi skal gjøre det vi kan for å få folk med oss på reisen, sier Hovland.

Konsernsjefen legger ikke skjul på at det er noe risiko ved prosjektet. Blant annet har papplokket gitt utfordringer i produksjonen som selskapet fortsatt jobber med å løse.

– Selv om vi opplever utfordringer ønsker vi å la det norske folk få teste den nye emballasjen og vi kjører på som planlagt. Vi lærer masse og selv om dette begeret er ikke den endelige løsningen er det et stort steg i riktig retning, og den reisen ønsker vi å ta med det norske folk på, avslutter en spent konsernsjef.

Powered by Labrador CMS