Nyheter

Unilever kunngjør nye miljøforpliktelser

Innen 2025 vil den globale produsenten av forbruksartikler fjerne mer enn 100.000 tonn plastemballasje fra produksjonen og samle inn og behandle mer plastemballasje enn de selger.

Publisert Sist oppdatert
Unilever, som eier merkevarer som Dove, Ben & Jerry’s, Lipton og Neutral, har kunngjort en plan om å redusere sitt plastavfall og være med på å skape en sirkulær økonomi for plast.

– Plast har en rolle å spille, men ikke i miljøet. Vi kan bare fjerne plastavfallet ved å handle raskt og gjennomføre radikale tiltak på alle punkter i plastsyklusen, sier Administrerende direktør Alan Jope i Unilever.

Unilever har bekreftet at de innen 2025 vil:

  • Halvere bruken av ny plast ved å redusere sitt samlede forbruk av plastemballasje med mer enn 100 000 tonn og øke bruken av resirkulert plast.
  • Være med på å samle og behandle mer plastemballasje enn de selger.

Denne forpliktelsen gjør Unilever til den første globale produsenten av forbruksartikler som forplikter seg til en absolutt plastreduksjon på tvers av sin portefølje.

Unilever arbeider allerede med å oppfylle sine eksisterende forpliktelser for å sikre at all plast som de bruker er gjenbrukbar, resirkulerbar eller komposterbar innen 2025, samt at de bruker minst 25 prosent resirkulert plast i emballasjen, også innen 2025.

– Utgangspunktet vårt må være design, reduksjon av mengden plast som vi bruker for så å sørge for at den plasten vi faktisk bruker i stadig økende grad kommer fra resirkulert plast. Vi har også forpliktet oss til å sikre at all plastemballasje som vi bruker er enten gjenbrukbar, resirkulerbar eller komposterbar, sier Jope.

Unilevers forpliktelse vil kreve at selskapet bistår med å samle inn og behandle rundt 600.000 tonn plast årlig innen 2025.

Powered by Labrador CMS