For å lese denne saken må du være abonnent

Dagligvarehandelen - nye saker på nett hver dag og 28 papiraviser i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg totalabonnement. Vi har disse tilbudene:

Dagligvarehandelen
Totalabonnement
12 mnd

4110,-

KJØP

Dagligvarehandelen
Digitalabonnement
12 mnd

2850,-

KJØP

Tidlig ute: – Vi tok spranget tidlig, men nå har veganske alternativer blitt mer main stream, sier produktsjef Preben Owren i Synnøve.

Nyheter

Veganost for 45 millioner

Publisert Sist oppdatert
Synnøve har tro på at de vil selge veganske ostealternativer for 45 millioner før året er omme, etter at Go’vegan lanserte nyheten Smøre i mai.
Det veganske ostealternativet Go’vegan gjør det godt og kom i vårens lanseringsvindu med et vegansk alternativ til smøreost. Go’vegan Smøre kan brukes på samme måte som annen smøreost, som Philadelphia, og er basert på solsikkeolje.
Klar markedsleder
Merkenavnet Go´ Vegan ble lansert høsten 2017, med variantene Skivet og Revet. Oppfølgeren Bit kom for et år siden. Merket ble raskt en soleklar markedsleder, og i vinter hadde det en markedsandel på hele 63 prosent.
I starten var den kun frivillig listet i Norgesgruppen, men distribusjonen har stadig blitt utvidet, og siden i vinter har Go’vegan vært å finne i alle kjeder. Veksten for 2018 var på 38 prosent.
– Prøv!
– Vi har et produkt som er fri for alt – og kan spises av alle. Go’vegan smaker bedre enn det som var i markedet fra før. Vi har rett og slett kommet med bedre produkter, sier produktsjef Preben Owren i Synnøve. Det skyldes ikke minst at toneangivende veganere har vært med på produktutviklingen hele veien.
Nyheten Smøre er så langt i fast sortiment ved 80 Meny-butikker, og i frivillig sortiment over hele landet.
– Vi får henvendelser fra nye butikker hver uke. Vi oppfordrer kjøpmenn til å teste dette produktet i butikk. Sett det sammen med tilsvarende ost i ostedisken – i tillegg til i fri for-hylla. Go’vegan har lang holdbarhet, og det er liten risiko å prøve, ifølge Owren.
Også i Sverige
Før smøre-varianten kom, lå Go’vegan an til å selge for 30 millioner kroner ut av butikk på ett år. Med den farten Smøre og resten av produktene har nå, ligger det an til å ende på 45 millioner kroner før året er omme.
– Det veganske alternativet til ost begynner å bli betydelig. Vi har også fått forespørsler fra nabolandet, og er nå inne i 200 Coop-butikker i Sverige. Så Go’vegan har blitt et nordisk brand, konstaterer kategoridirektør Magnus Tollefsen fornøyd.
Vil det komme andre typer produkter enn meieri?
– Plantebasert strekker seg bredt, og mange etterlyser for eksempel bedre alternativer til kjøttpålegg. Vi har begynt med «ost», så får vi se hvor det ender, sier Tollefsen.
Powered by Labrador CMS