Nyheter

Inderøy Trøndelag Foto: Caroline Roka

Vi handler dobbelt så mye lokalmat i jula

Publisert Sist oppdatert

Ferske tall viser at forbrukere er spesielt opptatt av lokalmat når de handler til jul og nyttår. Da øker lokalmatandelen i dagligvarebutikkene med 100 prosent.

Lokalmat er mat med en tydelig lokal opprinnelse og identitet, med en kvalitet som er over snittet i sin kategori. Slik beskriver fagansvarlig Eivind Haalien i NorgesGruppen produktene som går under merkelappen lokalmat i en pressemelding.

Norsk spisefakta 2018 (Ipsos) med 4 000 respondenter viser at 44 prosent av oss er interessert i utvalgte norske spesialiteter. Interessen er særlig stor i høyinntektsgrupper. Meny, Kiwi, Spar og Joker merker den stadig økende etterspørselen for produkter med lokal opprinnelse.

Handlelappen forteller mye om kundene.

– Normalt ser vi at kundene våre enten er tradisjonelle eller innovatører. I julehandelen endrer vi oss, da er vi litt av hver sort, sier Eivind Haalien.

I jula vekter kundene opp både kvalitet og historie. Vi koser oss ekstra mye, og mange kunder bytter ut tradisjonelle varianter med norsk håndverk. Vi bygger verdi inn i julematkategoriene, legger han til.

Lokalmat skal tilføre noe mer enn andre produkter.

– Noen velger lutefisk fra Røst, pinnekjøtt fra Voss eller for eksempel Homlagarden kalkun til nyttår. Andre kjøper Bufarost fra Valdresmeieriet istedenfor den mer tradisjonelle Edamerosten for å få en mer smaksrik variant. Blåmuggost som Golvertind fra Strandli Gård, Nidelven fra Gangstad Gårdsysteri eller selveste Kraftkar fra Tingvollost er gode alternativer til Stilton. Hvitmuggsoster fra Himmelspannet eller Eiker Gårdsysteri, er andre populære sorter, sier Haalien.

2018 har vært året da Oste-VM ble arrangert i Bergen. Ferske tall fra supermarkedkjeden Meny, viser at salget av lokale oster har løftet seg betydelig siste år. 60 prosent av ostesalget er norske oster, en prosentandel som stadig øker. Syv av de åtte håndskårne ostene med mest vekst i supermarkedkjeden er norske håndverksoster. Meny tilbyr i dag ost fra 70 ulike osteprodusenter. Veksten i lokalmatomsetningen har vært svært høy de siste årene. I 2017 var den på 7,4. Målet til NorgesGruppen er å ligge på 2 - 5 prosentpoeng høyere omsetningsvekst for lokalmat enn veksten i NorgesGruppen totalt.

Powered by Labrador CMS