Nyheter

Dag Roger Rinde blir ny sjef i Coop Innlandet. Rinde starter sitt ansettelsesforhold den 1. april. Foto: Coop

Circle K-topp overtar Coop Innlandet

Dag Roger Rinde (58) fra Lillehammer er ansatt som ny administrerende direktør i Coop Innlandet. Dag Roger kommer fra stillingen som Vice President for detaljhandel og egne varemerker i Circle K for Europa.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er svært fornøyde med å få på plass Dag Roger Rinde som ny leder av Coop Innlandet. Gjennom sin lange nasjonale og internasjonale erfaring og lokalkunnskap, spesielt innen detaljhandel, har vi tro på at Dag Roger er den riktige person til å lede samvirkelaget videre. Konkurransesituasjonen i markedet er tøff, men vi er godt rigget for å levere de beste handleopplevelsene til våre kunder, sier styreleder Magnar Linnerud i Coop Innlandet.

Lang erfaring

Olav Rønningen, som i dag er administrerende direktør, går av med pensjon 1. november. Dag Roger Rinde starter sitt ansettelsesforhold den 1. april, og vil overta ansvaret for selskapet etter nærmere avtale med styret.

Rinde har lang bakgrunn fra Statoil Detaljhandel/Circle K i Norge og utlandet. Han har solid driftserfaring innen detaljhandel, bygget opp siden 90-tallet gjennom ansvar for distriktet Hedmark med 30 stasjoner, salgsdirektør ansvar for Norge og administrerende direktør for detaljhandel i Norge med omsetning på 14 milliarder. Fra 2013 til 2017 flyttet han til USA for å lede en stor divisjon med over 500 salgssteder, 5000 ansatte og resultat over 600 millioner norske kroner. De siste årene har Rinde også hatt europeisk kategoriansvar, med tilhørende konseptutvikling.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på den nye oppgaven. Dette er en spennende mulighet til å jobbe lokalt hvor jeg har et stort nettverk, og i en region med store vekstmuligheter. Coop er en spennende fremoverlent organisasjon som tar markedsandeler, og ikke minst treffer tiden med sin delingsøkonomi ved at den er eid av kundene, sier Rinde.

Satser på Extra

Rinde har erfaring med eiendom og etablering av butikker. Dette har han gjort i Innlandet, Norge og i USA og han har arbeidet systematisk med markedsvurderinger, analyser og sammensetting av business case for å vurdere lønnsomhet og attraktivitet før etablering.

– Dette er viktig erfaring for oss. Coop Innlandet ønsker å etablere flere butikker for å være enda mer tilgjengelig for våre medeiere, sier Linnerud, som spesielt trekker frem satsingen på Coops lavpriskjede Extra.

– Vi har satset spesielt på Extra-kjeden, som er vekstvinner i den norske dagligvarebransjen de siste årene. Dette har vært en suksess for Coop Innlandet og alle våre Extra-butikker vokste i 2019. Det forteller oss at vi har et konsept kundene elsker, og vinneroppskriften er lave priser, det største utvalget og en god miks av merkevarer og egne merkevarer, sier Linnerud.

Powered by Labrador CMS