Produktnytt

Vil kjøle ned de unge

Arla vil nå yngre forbrukere når de nå lanserer to varianter av Starbucks’ iskaffe Frappuccino i norsk dagligvarehandel.

Publisert Sist oppdatert

– Frappuccino Mocha har noe sjokoladepreg, er rundere og virker litt søtere enn Frappuccino Coffee, som er den klassiske frappuccinosmaken, sier kommersiell sjef Alexander Borg i Arla Foods Norge.

Starbucks har gitt Arla ansvaret for produksjon, markedsføring og distribusjon av Frappuccino i Europa og Midtøsten. Den dansk-svenske meierigiganten har et melkevolum som er stort nok for iskaffen til den amerikanske kaffebar-kjeden. Det er det ikke mange som har.

Iskaffe er i vekst i Norge; i verdi vokste varegruppen med 20 prosent i dagligvarebutikkene siste 12 måneder frem til slutten av november.

I uke 8 skal både Kiwi, Meny, Spar, Bunnpris og Extra ha én eller begge varianter i butikkene. Denne distribusjonen regner Arla med skal gi et omsatt volum på ca. 280.000 enheter i 2020.

Troen på Mocha er størst, den antas å ville stå for ca. 75 prosent av volumet.

– Med Frappuccino ønsker vi å rekruttere nye, unge iskaffedrikkere, fremholder Alexander Borg.

– Den gir en fin start når man begynner å drikke iskaffe, og er egnet som et innstegsprodukt for dem som ikke er så vant til kaffesmaken, legger han til.

De yngre er en ny målgruppe for Arla når det gjelder iskaffe. Samtidig sikter man seg inn mot de kvalitetsbevisste.

Fett- og sukkerinnholdet ligger på nivå med tilsvarende produkter fra Starbucks.

Powered by Labrador CMS