Dagligvarerapporten

Fortsatt sterkt dagligvaremarked

Publisert: 17. februar 2022 kl 09.51
Oppdatert: 17. februar 2022 kl 11.13

Det viser ferske tall fra NielsenIQ, som la frem den årlige Dagligvarerapporten torsdag morgen.

En liten nedgang fra 2020 til tross: Farten i dagligvaremarkedet var svært høy i fjor, med en total omsetning på 208,1 milliarder kroner. Det er en tilbakegang 743 millioner fra året før, men en økning på 16,7 prosent sammenlignet med normalåret 2019.

Veksten i lavprissegmentet fortsetter, og hadde i fjor 68,5 prosent av markedet, som er en økning på 0,2 prosent fra 2020. Supermarkedssegmentet øker med like mye, og hadde i fjor 21 prosent av dagligvaremarkedet.

Også dagligvarehandel på nett hadde et godt år i 2021. Oda vokser opp mot 25 prosent fra 2020, og omsetningen bikket nesten 2,5 milliarder kroner. Meny kan på sin side glede seg over en vekst på 29 prosent, og en nettbasert omsetning på 940 millioner kroner. Ifølge en spørreundersøkelse NielsenIQ har fått utført, svarte 18 prosent at de har handlet dagligvarer på nett den siste måneden, som er 5 prosetnpoeng høyere enn på samme tidspunkt året før.

Også det som i NielsenIQ-rapporten omtales som «value stores», gjorde det bra i fjor. Europris økte omsetningen med 8 prosent, til 8,6 milliarder kroner. Kjeder som Normal og Rusta har avvikende regnskapsår, men forteller om økninger på henholdsvis 24 og 38,5 prosent i fjor.

Styrkeforholdet mellom leverandørenes og kjedenes merkevarer var stort sett uendret i 2021, og emv-andelen ligger på 17,5 prosent.

Ved årsskiftet var det 3.858 dagligvarebutikker i Norge, hvilket er 33 flere enn året før. Økningen i antall butikker kom primært på lavprisfronten, som nå teller 2.378 butikker.

Saken fortsetter under annonsen

Ledige stillinger – Dagligvarejobb