Nina Sundqvist og Guttorm Rebnes ønsker økt salg av norsk frukt og grønt i butikk.
Foto

Nina Sundqvist og Guttorm Rebnes ønsker økt salg av norsk frukt og grønt i butikk.

Går sammen for økt salg av norsk frukt og grønt

Publisert: 15. august 2022 kl 13.23
Oppdatert: 15. august 2022 kl 14.21

– Vi og Opplysningskontoret for frukt og grønt har samarbeidet godt i flere år, men nå tar vi det et steg videre gjennom en samarbeidsavtale, fortsetter hun i en melding fra Stiftelsen Norsk Mat.

Stiftelsen og Opplysningskontoret har felles interesser og felles mål om å få folk til å velge mer norsk.
– For oss er det viktig med gode allianser for å få folk til å se etter Nyt Norge-varer i butikk, og dermed gjøre det enkelt å velge norsk. Her utfyller Opplysningskontoret for frukt og grønt oss godt, og sammen når vi tydelig ut til forbruker, mener Nina Sundqvist. Hun henviser til forbrukertrender som viser at det er et stort potensial for økt forbruk av frukt og grønt, og at det er en økt preferanse for norske produkter.
– Stiftelsene Norsk Mat og Opplysningskontoret for frukt og grønt har som mål at samarbeidet skal bidra til endret forbrukeradferd og økt konsum av norsk frukt og grønt, sier Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Avtalen omfatter ifølge partene både samarbeid om kampanjer, kompetansehevende tiltak i verdikjeden, innsikt- og analysesamarbeid og forsknings- og utviklingssamarbeid. I tillegg skal de to samarbeidspartnerne arbeide sammen i oppfølgingen av Grøntutvalget sin rapport, der økt etterspørsel etter norsk er et viktig satsningsområde. Her har de allerede levert en forprosjektrapport om hvordan man kan få forbrukerne til å velge mer norsk grønt, som nå skal tas videre i et flerårig hovedprosjekt.

­

Ledige stillinger – Dagligvarejobb