Nyheter

– Ett av de viktigste tiltakene for å få kontroll på prisutviklingen, er å sørge for at rabattene følger varen, mener kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug i Dagligvareleverandørenes forening. Foto: DLF / Nyebilder

Offentlige signaler om prisøkning kan gjøre vondt verre

Dagligvareleverandørenes forening er enig med næringsminister Jan Christian Vestre i at det er problematisk at dagligvarekjedene signaliserer prisøkninger i mediene.

Publisert Sist oppdatert

­– Det er med god grunn at næringsministeren advarer mot å signalisere prisøkninger offentlig, fordi det kan føre til at prisene drives ytterligere opp, mener kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug i Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

­– DLF har tidligere gjort det klart at vi ikke kommenterer prisvekst verken på enkeltprodukter eller i markedet generelt, slik at vi ikke bidrar til å svekke konkurransen, legger hun til.

Dagligvareleverandørenes forening var én av aktørene som møtte statsrådene Vestre og Borch i dag for å diskutere de varslede prisøkningene i dagligvarebransjen.

­– Regjeringen med gode tiltak

Hanekamhaug understreker overfor Mat og marked at det er avgjørende med en sunn og effektiv konkurranse i dagligvaremarkedet ­– nå mer enn noensinne.

Hun mener at regjeringen følger opp dagens møter med gode tiltak.

­– Mer informasjon om prisdannelser og lønnsomhet i verdikjeden vil kunne gi innsikt i hvordan rabattene, som kjedene forhandler frem med leverandørene, gjenspeiles i butikkhylla. Det er viktig at disse rabattene videreføres til forbrukerne, slik Stortinget har påpekt.

Krevende situasjon

DLFs medlemmer står i en krevende situasjon hvor kostnadsøkningene rammer hardt, sier Mette Hanekamhaug.

I likhet med resten av Europa påvirkes også leverandørene i Norge av kostnadsøkningene på særlig energi, transport, råvarer og emballasje, mener kommunikasjonsdirektøren.

­– Vi er opptatt av at prisene ikke skal øke mer enn nødvendig. I møtet prioriterte vi derfor å beskrive årsakene til leverandørenes kostnadsøkninger og hvilke muligheter de har for å dekke dem inn, forklarer hun.

«Mer informasjon om prisdannelser og lønnsomhet i verdikjeden vil kunne gi innsikt i hvordan rabattene, som kjedene forhandler frem med leverandørene, gjenspeiles i butikkhylla.»

Leverandørene kan justere prisene til kjedene én til to ganger i året. Det betyr at de ikke har hatt mulighet til å kompensere for de store kostnadsøkningene gjennom 2022. Det er noe av årsaken til de varslede prisøkningene i februar, sier DLFs talsperson.

­– Ett av de viktigste tiltakene man kan gjøre, er å sørge for at rabattene følger varen. Det vil si at prisen som en kjede fremforhandler på en vare, faktisk vises igjen i prisen i butikkhylla. Dette har stortinget vedtatt at skal gjøres, og vi ser frem til oppfølgingen fra Næringsdepartementet, fremhever Hanekamhaug.

«Ett av de viktigste tiltakene man kan gjøre, er å sørge for at rabattene følger varen.»

Hun understreker at DLF er «glad for at regjeringen inviterer aktørene i dagligvaremarkedet til å gi innsikt om årsakene til prisøkningene vi opplever. Det er viktig for oss å videreføre dialogen med regjeringen i en sak som er så viktig for folk».

Dette er Dagligvareleverandørenes forening

  • DLF er en interesseorganisasjon for uavhengige merkevareleverandører i dagligvare- og serveringsmarkedet.
  • Den ble stiftet i 1962, altså for 60 år siden.
  • Organisasjonens rundt 100 medlemsbedrifter står for rundt 95 prosent av omsetningen av merkevarer i norske dagligvarebutikker, kiosker, bensinstasjoner, restauranter og annen storhusholdning.
  • DLF har et styre på inntil 12 medlemmer og fem ansatte i administrasjonen. Foreningens arbeid samordnes i stor grad gjennom fire fagkomiteer.
  • DLF har eierposter i mange selskaper og samarbeidsorganer.

Kilde: DLFs nettsider

Powered by Labrador CMS