HANDLEKURV: – Vi rengjør kurvene minst en gang i uka, sier Tord Holberg.
HANDLEKURV: – Vi rengjør kurvene minst en gang i uka, sier Tord Holberg.

Godt renhold er viktig i kampen om kundene

For kjøpmann Tord Holberg ved Rema 1000 Søre Ål i Lillehammer er renhold og hygiene særdeles viktig for å gi kundene et godt førsteinntrykk. Han tror mange dagligvarebutikker har tatt med seg gode rutiner som ble etablert under pandemien.

50-åringen er en erfaren kjøpmann. I 2017 flyttet han tilbake til hjembyen Lillehammer for å overta Rema 1000-butikken som ligger lengst sør i OL-byen. Da hadde han vært mange år i Trondheim, hvor han blant annet var butikksjef for Bunnpris på Hundhammeren.

Viktig for førsteinntrykket

Som kremmer har han alltid vært opptatt av å ha det rent og ryddig i butikken, noe også lokalene i Søre Ål bærer preg av.

– Jeg ønsker at kundene skal få et godt førsteinntrykk, og da er godt renhold viktig. Samtidig handler det også om at jeg selv ønsker å trives i egen butikk, når jeg er her dag ut og dag inn, forteller han.

Han kjøper tjenester av renholdsbyrå for å vaske gulv, sosiale rom og garderobe – men gjør mye av den viktigste renholdsjobben selv.

– Vi tar oss av alt det lovpålagte selv, sier han, og ramser opp alt av kontaktflater, disker og skjeer til skalldyr og smågodt. Dette gjøres hver eneste dag.

– Det er mulig vi legger lista høyt, for jeg strekker oss lengre enn hva Mattilsynet krever, påpeker han.

Får støtte av Mattilsynet

Holberg mener at mange dagligvarebutikker lærte mye av pandemien, og at dette er rutiner de etterlever fortsatt.

– Vi opplevde ganske så strenge krav under kovid-perioden, og dette skjerpet oss så vi ble bedre og fant mer effektive måter å gjøre renholdet på. Under pandemien vasket vi alt hver dag, og noe av dette har vi nedskalert. Men vi lærte mye i den perioden, og mange av rutinene har vi videreført. Det tror jeg ikke gjelder bare oss, sier han.

Dette får han støtte for av Mattilsynet, som opplever at dagligvarebransjen generelt sett er flinke på renhold og hygiene. Seksjonssjef Inger-Marie Øymo har et inntrykk av at dagligvarebransjen er opptatt av å gi kundene et godt førsteinntrykk gjennom å prioritere renhold og hygiene i butikklokalene. Spesielt handlevogner og -kurver har tidligere vært litt forsømt hos mange butikker, men dette har endret seg.

RENT: Rema-kjøpmann Tord Holberg mener godt renhold er helt avgjørende for å gi kundene en god butikkopplevelse.
RENT: Rema-kjøpmann Tord Holberg mener godt renhold er helt avgjørende for å gi kundene en god butikkopplevelse.

– Renhold av handlekurver og handlevogner er noe som inngår i de interne rutinene butikkene har. Vi forventer at dagligvarebransjen har dette på plass. Mitt inntrykk er at de er opptatt av dette, og ønsker å gi forbrukerne et godt inntrykk når de kommer i butikken. Da er det jo som regel handlekurven eller handlevogna det første som møter dem, sier Øymo.

Sjeldent bekymringer

Kjøpmann Holberg støtter seksjonssjefen i Mattilsynet i hennes betraktninger. Han mener det er viktig at kundene kan føle seg trygge på at de ikke drar med seg smitte hjem når de legger mat i handlevognene og handlekurvene.

– Vi rengjør kontaktflater på handlevognene ukentlig og utover det ved behov. Et par ganger i året skumlegger vi dem og bruker høytrykksspyler for å rengjøre vognene. Kurvene vasker vi med såpe minst ukentlig. Vi gjør dette heller litt for ofte enn litt for sjeldent, sier han, og viser frem hvor rene handlekurvene i butikken hans er.

Øymo i Mattilsynet forteller at de svært sjeldent får bekymringsmeldinger knyttet til dårlige renhold og hygiene av handlekurver og handlevogner, og derfor er ikke tilsyn i dagligvarebutikkene noe de har valgt å prioritere høyt.

Viktig i kampen om kundene

– Ofte så er det forbrukerne selv som sier fra til butikken om det er noe de reagerer på med renholdet. Skulle det komme en bekymringsmelding, så håndterer vi selvsagt det. Vår reaksjon da er at vi tar kontakt og veileder butikken, uten nødvendigvis å foreta et tilsyn, sier hun.

– Vi får en del kommentarer fra kundene om at det er rent og ryddig hos oss, og det selvsagt gledelig å høre når vi prioriterer dette så høyt. I tillegg til fulle hyller, at varer ikke er utsolgt, oversiktlig, trivelig betjening og ikke kø i kassa, er renhold og hygiene en av de viktigste faktorene for å lykkes i kampen om kundene, mener han.

 

Powered by Labrador CMS