Arbeidsliv

Foto: iStock

Hvilke regler gjelder for sykepenger nå i koronakrisen?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål:

Vi driver en dagligvareforretning, og må dermed naturlig nok ha ansatte på jobb under denne ekstraordinære situasjonen koronaepidemien har forårsaket.

Vi har per nå både ansatte som er blitt syke (enten av korona eller forkjølelse/influensa), som må være hjemme på grunn av barn, eller som ikke vil komme på jobb på grunn av smittefaren.

Hvilke regler gjelder for disse ansatte?

Butikksjef

Svar:

Ansatte som er syke og må holde seg hjemme på grunn av koronaviruset (enten sykdommen skyldes koronasmitte eller mistanke om koronasmitte), vil ha krav på sykepenger.

Det er foretatt midlertidige endringer i reglene for arbeidsgivers lønnsplikt for slikt sykefravær.

Før gjaldt det en arbeidsgiverperiode på 16 dager, men nå må arbeidsgiver kun betale sykelønn til de ansatte de tre første dagene etter første fraværsdag.

Deretter tar NAV over.

En ansatt som må være hjemme med barn som følge av korona, vil kunne ha krav på omsorgspenger – både dersom barnet er sykt, eller dersom barnet må passes pga. stengt skole/barnehage.

I så fall gjelder samme midlertidige regel som for sykepenger, nemlig at arbeidsgiver har lønnsplikt de første tre dagene etter første fraværsdag – deretter overtar NAV.

Antallet dager med omsorgspenger er også midlertidig blitt fordoblet.

Tidligere kunne man ha ti dager med omsorgspenger per forelder hvert kalenderår, nå ytes omsorgspenger for opptil 20 dager per forelder.

Når det gjelder ansatte som ikke er syke, og heller ikke viser noen symptomer på koronasmitte, men som holder seg hjemme i frykt for å bli smittet selv, gjelder ikke de ovennevnte regler.

Generell smittefrykt gir ikke grunnlag for sykepenger. Å holde seg borte fra jobb på grunn av smittefrykt er heller ikke en gyldig fraværsgrunn, slik at dette som hovedregel anses som ulegitimert fravær.

Powered by Labrador CMS